Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Berusende duft af hvidblomstrende træ? (Læst 1851 gange) Postet d. 13-06-13 kl. 13:38
Jeg oplevede midt i skoven to til tre gange at møde et hvidblomstrende træ, som sendte en helt vidunderlig duft ud. Det havde store blomster og lidt matgrønne blade, og der stod kun et enkelt træ hvert sted, ikke så høje, kun 2-3 m. De stod inde imellem andre træer, beskyttet og uden stærk sol. Jeg har ikke oplevet det før, så måske er det noget særligt for Molsområdet.

Mit gæt er et vildt æbletræ, men jeg kender ikke nogen af dem, så er der nogen, som kan sætte art på ud fra de her billeder

Det her træ er fra Toggerbo, Mols, 01-06-13

Venlig hilsen Anni

Berusende duft af hvidblomstrende træ? (Jeg oplevede midt i skoven to til tre gange at møde et hvidblomstrende træ, som sendte en helt vidun)
Foto: Anni Lene Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 13-06-13 kl. 13:41. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Lidt blomster og blade

Berusende duft af hvidblomstrende træ? (Lidt blomster og blade
)
Anni Lene Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 913)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(3357)
#2 Svar postet d. 13-06-13 kl. 14:31. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
bladene ser for mig hårede ud (men svært at se), så vel Sød Æble

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 13-06-13 kl. 15:07. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Hej Henrik

Du har ret i, at bladene var hårede. Jeg har ingen erfaring med vilde æbler ud over, at de har været så sure, at man kun tager én bid . Men Sød æble lyder som om de også smager godt

Er der nogle at forveksle med, som også dufter så stærkt?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7331)
#4 Svar postet d. 13-06-13 kl. 15:28. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Det er svært at vurdere størrelsen på blomster og blade her, men hvis bladene er lådne på undersiden er Sød Æble et godt bud. Sød Æble er betegnelsen på alle dyrkede sorter, så det kender du godt. Og de kan godt forvildes.

Ole

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 13-06-13 kl. 19:43. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Hej Ole

Ja, jeg er godt klar over, at det er svært at bedømme. Men jeg studsede over duften, for sådan dufter æbletræet i haven slet ikke. At det er et forvildet dyrket træ overrasker mig, for jeg var sikker på, at det måtte være et vildt træ. Det eneste andet navn, der dukkede op i mit hoved, da jeg så det var Sargentæble, men de dufter ikke og disse blomster var også større.

Duften var tung lidt ligesom Kaprifolie eller Jasmin

Men jeg gik ikke i dybden med dem, for vi var på jagt efter Bredrandet humlebisværmer, så det her var en sidegevinst

Jeg må forbi en anden gang og se nærmere på det

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7331)
#6 Svar postet d. 13-06-13 kl. 20:53. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Vildæble har blade, der er glatte på begge sider. Jeg er stadig i tvivl om, hvad det er, du har her.

Ole

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 Kommentar postet d. 13-06-13 kl. 21:36. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Tak, Ole, så lader jeg tråden blive stående åben

Besvar | Kommentér

Anna Charlotte Vestergaard
#8 Svar postet d. 25-04-21 kl. 15:44. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Kan det være en Hæg?

Den har jeg set flere steder her i nærheden af hvor vi bor. Vi bor i en skov udenfor Vinderup, og det er rigtigt at den har en fantastisk duft, og står ofte enkeltvis mellem andre træer.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7331)
#9 Svar postet d. 25-04-21 kl. 17:15. Emne: Berusende duft af hvidblomstrende træ?
Nej, det er ikke Hæg, som har hængende klaser. Vi er i Æble-gruppen.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator