Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inge Linden
Et ur til koordinater? (Læst 1490 gange) Postet d. 16-06-13 kl. 15:24
Hvad skal jeg vælge garmin? jeg skal bruge det til når jeg er i felten,til præcise koordinater

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing

Svaraktivitet:

(8)
#1 Svar postet d. 16-06-13 kl. 17:04. Emne: Et ur til koordinater?
Hvilket udstyr man skal vælge, handler jo altid om, hvad man vil bruge det til, hvad det skal kunne levere.

Umiddelbart synes jeg et Garmin GPS-ur lyder som en dyr løsning i forhold til dit oplyste behov. Ikke fordi urene nødvendigvis er for dårlige til prisen, men fordi man betaler for en masse smarte funktioner, som man måske ikke anvender.

Jeg går i øvrigt ud fra, at når du overhovedet overvejer et GPS-ur, så har du ikke allerede en mobiltelefon med indbygget GPS.

Hvis du vil kunne se de præcise koordinater mens du er på stedet, så ville jeg nok kigge efter en brugt mobiltelefon med indbygget GPS.

Mange skifter mobil op til flere gange om året, og man kan derfor ofte købe billige mobiltelefoner, som ikke har andre ''fejl'', end at der er andre nyere og smartere modeller på markedet. De fleste af dem kan sagtens bruges som GPS uden SIM-kort.

Alternativt kunne det være en håndholdt GPS. Også her vil man kunne klare sig med en ældre model til dit behov.

Behøver du ikke nødvendigvis at kunne aflæse koordinaterne mens du er på stedet, men kan vente til du kommer hjem, så er en GPS-logger nok den billigste løsning.

Jeg har selv en lignende denne - se linket HER dog er min uden Bluetooth. Min er såmænd købt i Føtex for et par år siden for under 200 kroner.

Jeg tænder den når jeg går hjemmefra, og når jeg kommer hjem igen kobler jeg den til PC''en og kan få ruten vist på et kort. Hvis uret på loggeren og kameraet er synkroniserede, kan den medfølgende software endda plotte mine fotos ind på ruten, så jeg kan se hvor de enkelte fotos er taget.

Den kan indstilles til at logge f.eks. hvert 5. sekund og/eller for hver 10 meter.

Batteriet holder nemt en dag, og den ligger bare i en lomme på rygsækken eller fototasken. Det eneste jeg behøver at huske, er at tænde den inden turen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inge Linden
#2 Kommentar postet d. 16-06-13 kl. 17:19. Emne: Et ur til koordinater?
Hej Henrik.

Det lyder godt med en mobil der kan bruges uden sim kort,det eneste jeg har brug for er jo koordinater.

Jeg siger mange tak for oplysninger og link.

Vh.Inge

Besvar | Kommentér

Torben Bach

Svaraktivitet:

(6)
#3 Svar postet d. 18-06-13 kl. 21:12. Emne: Et ur til koordinater?
Hej Henrik.

Jeg har en sony telefon, ved du hvordan man geolokker med den eller geotragger?

skal man ind i googlemaps eller skal man downloade et specialt program til det?

Mvh.

Torben.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 18-06-13 kl. 22:00. Emne: Et ur til koordinater?
Torben, det afhænger af hvilken model din telefon er

Geologging er når man registrerer (logger) sin position med med bestemte intervaller.

Geotracking er når man sporer f.eks. en bil ved hjælp af en sender i bilen.

Jeg går ud fra, det er geologging, du er interesseret i.

Jeg kender ikke så meget til Sony telefoner og hvilken software/funktioner Sony installerer fra starten. Muligvis er funktionen allerede tilgængelig.

Men er det en ikke alt for gammel model med Android som styresystem, så kan man også downloade en app fra Google Play, der klarer den slags.

Kort fortalt foregår det ved, at app''en gemmer koordinaterne i en speciel fil (GPX-fil eller KML-fil f.eks.).

En KML-fil kan indlæses i Google Maps og dermed vise ruten.

På en nyere telefon kan man sikkert få vist ruten på telefonen.

Savner man GPS i sit kamera, kan man såmænd også finde gratis programmer PC''en, som (hvis tiden på kameraet er indstillet korrekt) kan hente koordinater fra en sådan log-fil og gemme koordinaterne i fotoet (i såkaldt EXIF-tag).

Der findes masser af forskellige apps og programmer - og mange er gratis - og hvilken der er bedst afhænger af smag og behag og behov.

Vil du gerne have mere konkrete tips/forslag/hjælp, vil jeg anbefale du opretter en ny tråd til emnet, og gerne med oplysninger om hvilken model din telefon er, og hvad dit behov er. Så skal jeg gerne bidrage med hvad jeg kan. I en ny tråd er der nok også større chance for, at andre kigger med, og det er ikke utænkeligt, at der er nogen som har mere forstand på den slags end jeg

Besvar | Kommentér

Torben Bach

Svaraktivitet:

(6)
#5 Svar postet d. 18-06-13 kl. 22:14. Emne: Et ur til koordinater?
tak Henrik, jeg vil prøve at oprette en ny tråd.

Min telefon er, en sony xperia s og jeg har kun haft den ca 1 år.

jeg prøver måske imorgen at oprette en ny tråd og det er rigtig gættet, det er når jeg går på mine fototure, det kunne være interessant at kunne følge min rute, så det er nok loggeren jeg skal kikke efter.

Men tak for din besvarelse.

Mvh.

Torben.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator