Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Uffe Jensen
Going full frame (Læst 5032 gange) Postet d. 17-06-13 kl. 19:11
Hej

Jeg overvejer en erstatning til min canon 650D, og det bliver nok en full frame. Men jeg har et par spørgsmål.

Hvor meget betyder cropfaktoren egentlig for i praksis?

Valget står mellem 5d mark III eller 6D. Jeg har læst en del reviews, og der er ikke den store forskel mellem de to, ifølge dem. Det der trækker ved mark III’eren er de 61 fokuspunkter (hvor 6D ”kun” har 11). Er der nogen der har erfaring for hvor stor forskel det gør med 61 fokuspunkter.

Mvh

Uffe Jensen

Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 19-06-13 kl. 17:20. Emne: Going full frame
Hej Peter,

Nu er der jo runde 10k i forskel fra 6D til 5D mkiii, så det har vel også en betydning for dit valg?

Hvis du har grunkerne så er 5Dmkiii sikkert meget meget fint - men du kan osse tage GODE billeder med 6D.

Cropfaktoren er nemmere at svare på; i forhold til din 650D er den nemlig x 1.6. Dvs. at du skal gange dine objektivers brændvidde med 1.6 for at få den reelle brændvidde på crop kameraet. Det er altså MERE end du får ved at sætte 1.4x extender ind mellem hus og objektiv.

Hvis du især ta''r landskaber og andet som let fylder billedfladen ud så er full-frame MEGET federe; jeg har haft et 5D mki, og til alt andet end fuglefoto er det efter min mening mit nuværende 7D ganske overlegent, trods oldnordisk teknologi og "få" pixel. Men lige netop til fugle er cropfaktoren übervigtig, så det blev et 7D (suk). Der bliver lavet mange gode fuglebilleder med 5D mkiii, men du skal altså tæt på.

Hvis fugle i flugten (eller insekter i flugten??) er din interesse så er det sikkert ikke så dumt at ha'' 5D mkiii''s avancerede autofokus, men hvis dine motiver sidder nogenlude stille så får du i mine øjne ikke sååååå meget for de ekstra 10k,

Håber du kan bruge noget af det,

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#2 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 17:30. Emne: Going full frame
Jeg fotograferer guldsmede, og skiftede i vinteren 2005/2006 fra 1,6 crop til FF. Jeg bemærkede ingen ændringer mht. at jeg nu skulle tættere på insekterne for at fylde billedfladen ud. Det var jo nok fordi jeg startede den nye makrosæsson med FF, og ikke skiftede fra den ene dag til den anden.

Husk at et crop kamera er tvungen beskæring af alle billederne ! Bevares, man har større pixeltæthed at arbejde med, men man har stadigt beskåret det optiske billede og forstørret det. Forstørret detaljer, men også forstørret de optiske fejl.

Jeg tror aldrig jeg skal ha'' et crop kamera igen.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 17:40. Emne: Going full frame
Dybdeskarphed er forresten noget opreklameret fis

Man kan ikke lave dette billede med et crop-kamera.

180 mm, f/4.5, 1/200 s.

mvh Erland

Going full frame (Dybdeskarphed er forresten noget opreklameret fis :-)

Man kan ikke lave dette billede med et crop)
Erland Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Uffe Jensen
#4 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 18:18. Emne: Going full frame
Hej

Mange tak til jer begge.

Men hvor er uenighed dog vidunderlig.

Jeg tager mange landskabs, men også makrobilleder af planter og især insekter. Den store drawback ved min 650D er støj. Ved ISO400 er det OK, men højere ISO gør det ubrugeligt.

Og jeg har også oplevet at billeder med 650D kan være ret uldne - selv mine bedre billeder - f.eks. - se linket HER - skal skærpes en del i PS.

Mads: Cropfaktoren er jo ikke en faktisk forstørrelse - det svarer til at tage en del af et billede og trække det ud til fuld størrelse.

To spørgsmål til dig, Erland:

Det, der virkelig trækker ved 5D er de 61 fokuspunkter. Har du erfaring med hvor meget springet fra 11 til 61 punkter betyder, hvad gælder fokuspræcision.

Det billede du viser: hvor stor en del af den oprindelige billedeflade udgør det?

mvh

Uffe Jensen

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 18:31. Emne: Going full frame
Erland

Helt nøjagtigt hvad mener du med "Man kan ikke lave dette billede med et crop-kamera".

Besvar | Kommentér

Christian Raavig
#6 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 18:57. Emne: Going full frame
Hej Uffe.

Når du beskriver hvad du skyder her.

Så ville jeg kigge en helt anden vej.

Jeg villle nemlig kigge i 1d serien.

Canon 1 Dx er måske over budget, men den i rækken lige før er også ekstremt lækker.

Nemlig Canon 1 D Mark IV.

Her har du 39 krydsninger og en 10 billeder i sekundet på lukkeren.

Jeg har arbejdet lidt med forskellige 1D. Det er ekstremt lækkert i felten, at have muligheden for at kunne fange lige det øjeblik du ønsker.

Om det gælder sig fugle, krybdyr/padder eller insekter.

Selvom du "kun" får 16,1 mp, så får du altså en markant anden oplevelse og kvalitet med denne sensor.

Der til fåes de brugt til ganske fine penge, hvilket jo kan give lidt ekstra luft til et nyt glas eller flash sæt.

Og du får også lækre landskabsbilleder med nævnte hus her.

Så mit klare forslag vil være at tage et kig på 1D serien, nærmere bestemt Canon EOS 1D Mark IV

Mvh

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 19:09. Emne: Going full frame
Jeg pipper med på Evas bemærkning - uden at vide helt præcist, hvor det er, hun vil hen.

Jeg kører (ind til nu) med en endnu mindre sensor end de 2 omtalte i tråden - og da jeg for nyligt startede med spejlrefleks + 100 mm Macrolinse "forsvandt utrolig meget DYBDE, også selv om man kører høj blændetal .. så, øhhh, ... ikke helt forstået. (du får aldrig AL dybdeskarpheden tilbage på et "spejl" ..)

Til gengæld vil jeg yde Erland fuld retfærdighed ift hans billeds finhed og små fine farvenuancer. DER kan jeg slet ikke være med - HELT sikkert - og da slet ikke ved STORE forstørrelser

- men til BITTE små dyr (5 mm) har jeg endnu ikke set så meget godt fra Spejlrefleks, hvor der så samtidig er tale om levende dyr, der bevæger sig! (dvs. du har ikke masser af lukketid/stativ/2 - 10 sek.´s tidsforskydning osv).

Der tager man bare bedre fotos med lille sensor, set "i min optik" )))) og så en forsatslinse

- desuden er min autofokus meget hurtigere (end i hvert fald ved Canon 60 D + Macro

- Selv manuel fokus hér er noget "bras" - også selv om man vælger x5 og x10 til at fokusere med - fordi der er mange andre faktorer, der er med til at give et skarpt foto (blades bevægelse, dyrets bevægelse osv)

Jeg ser pt.i stedet på en helt anden linse ned Macrolinsen, (for overhovedet at gide at blive ved med "spejl" - alternativt bliver det solgt igen). Det matcher i hvert fald ikke mine behov, som det er nu -

nå, det var måske et sidespring til trådens emne)

... men det korte af det lange er, hvad man skal bruge kameraet til.

Man kunne lave en kort formel, der hed:

Motivemne => Kameravalg )))

(dvs det er ikke nødvendigvis det dyreste, største kamera, der er bedst til ALT - men selvfølgelig godt til meget!)

Et lille (langt) pip herfra

mvh Kjeld

Going full frame (Jeg pipper med på Evas bemærkning - uden at vide helt præcist, hvor det er, hun vil hen.

Jeg køre)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1280 x 800)
Besvar | Kommentér

Jesper Reibel
#8 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 19:31. Emne: Going full frame
Jeg overvejer også at gå full-frame. Mit 40D har tjent mig godt, men der er bl.a. problemer med støj ved lidt højere ISO-værdier og det generer mig. Fotograferer især insekter og er MEGET glad for min Canon 100mm makro IS. Jeg ser at Erland bruger en 180mm. Har du (Erland) erfaring med 100mm på full-frame til insekter? Jeg frygter jeg skal for tæt på med et full-frame til at jeg får dem til at sidde pænt mens jeg fotograferer. Er dit 180mm en Canon?

V.h.

Jesper

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(9)
#9 Svar postet d. 19-06-13 kl. 20:08. Emne: Going full frame
Jeg holder med Erland, fik en 6D i dec. 2012, som matcher min 1D mark III rimelig godt. Bruger objektiver som Canon 300 mm 4L, IS og Canon 100 mm macro IS, samt flere andre macro of vidvinkel objektiver. Jeg må sige at det er lækkert at kunne presse 6D op i de høje ISO.

Jeg ved godt at cropfaktor på 1,6 x er lækkert, men hvis man vil lege lidt med højere ISO skal man ha større sensor.

Going full frame (Jeg holder med Erland, fik en 6D i dec. 2012, som matcher min 1D mark III rimelig godt. Bruger objek)
Foto: Skåne d. 7 juniLars Andersen.
Besvar | Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator