Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Igen - noget der minder om Purpur-Gøgeurt (Læst 413 gange) Postet d. 17-06-13 kl. 19:49
Forleden havde jeg en tråd om, at jeg var kommet i tvivl om ssp. majalis og ssp. purpurella fra Midtjylland: - se linket HER

Idag er det sket igen. Pga. en nyindvandret bestand i vældene syd for Nygård på Egtved-kanten.

Nogle af dem var mere eller mindre afblomtret, tydelig Maj-Gøgeurt - og en enkelt hvidblomstret dobbeltplante - se linket HER

Andre var mere sentblomstrede og tætaksede med mindre og mørkere blomster. Og passer rimeligt til mine fordomme om Purpur-Gøgeuurt.

Hvor går grænsen?

Igen - noget der minder om Purpur-Gøgeurt (Forleden havde jeg en tråd om, at jeg var kommet i tvivl om ssp. majalis og ssp. purpurella fra Midt)
Henry Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (666 x 500)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 17-06-13 kl. 19:51. Emne: Igen - noget der minder om Purpur-Gøgeurt
Tættere på samme plante - der var i snesevis af denne mørke type - og i hundredevis af planter nærmere på Maj-Gøgeurt.

Hvem tør skære?

hilsen fra HENRY

Igen - noget der minder om Purpur-Gøgeurt (Tættere på samme plante - der var i snesevis af denne mørke type - og i hundredevis af planter nærme)
Henry Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jimmy Lassen

Svaraktivitet:

(157)
#2 Svar postet d. 17-06-13 kl. 22:09. Emne: Igen - noget der minder om Purpur-Gøgeurt
Jeg synes det ligner Maj-Gøgeurt. Hos Purpur bør læben være mere konkav, ofte med kraftig opadrettede læbekanter. På billedet her er læben jo næsten sadelformet. Det kan heller ikke udelukkes at det er en hybrid mel. Maj-Gøgeurt på den ene side og ? på den anden side.

Hilsen Jimmy

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 18-06-13 kl. 19:41. Emne: Igen - noget der minder om Purpur-Gøgeurt
Tak for svaret, Jimmy

Jeg lader tråden stå åben lidt endnu.

Ellers var der kun Maj-Gøgeurt i området - mere eller mindre typisk. Disse her var mørkere og tættere i blomsten - med opadbøjede yderkanter på underlæben. Hvor meget skal der til, før man kan bruge dette kendetegn?

Naboen fortalte, at det var en ny bestand, som er opstået efter, at engen blev mere vældpræget, fordi man lagde åen i slyngninger. Stykket her var ugræsset, men flere enge ved siden af var hestegræssede.

Formentlig er en nyetableret bestand vel artsrén? Så man må antage, at de forskellige udgaver bare er et udtryk for (under)artens variation. Så vidt jeg ved, er der ingen sikre bestande af Purpur-Gøgeurt på disse kanter.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator