Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Er det Almindelig Vandranunkel? (Læst 840 gange) Postet d. 17-06-13 kl. 23:33
Set i Raslebækken, Rødding (har kun dette ene foto)

hilsen, Bodil

Er det Almindelig Vandranunkel? (Set i Raslebækken, Rødding (har kun dette ene foto)
hilsen, Bodil)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#1 Svar postet d. 18-06-13 kl. 07:14. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Storblomstret bedømt på bladform og stilklængde

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#2 Kommentar postet d. 18-06-13 kl. 10:40. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Er det blomstens stilklængde, du hentyder til?

I felthåndbogen er der noget de kalder "frugtstilken" (2,5-7 cm hos Alm. og 5-10 cm hos Storbl.) - er det det samme som blomsterstilken?

Jeg mener overhovedet ikke de blomster jeg så, var så store som op til 3 cm, som der står at storblomstret har ...

Jeg kan tage derhen igen idag, når jeg går tur med hunden, så fortæl mig lige, hvad præcis jeg skal se efter (jeg kan godt træde ud i bækken, om nødvendigt )

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6829)
#3 Svar postet d. 18-06-13 kl. 10:43. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
"Op til 3 cm" betyder ikke = 3 cm. Der er en variation hos alle planter.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#4 Svar postet d. 18-06-13 kl. 11:53. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Bladformen er vigtig (men den kan jeg godt se) Blomsterstilkene ser lange ud og de strækkes yderligere i frugt (frugtstilke).

Du kan evt fiske lidt kronblade op og se på formen af nektarierne (pæreformede eller cirkulære) - det er små "skåle" nær basis af kronbladet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#5 Kommentar postet d. 18-06-13 kl. 22:22. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Jeg har taget et billede af en blomst med blad ...

Men jeg kan ikke se noget karakteristisk ved roden af de små kronblade - er nektarierne ikke kun noget, der kan ses med en god lup??

Hilsen, Bodil

Er det Almindelig Vandranunkel? (Jeg har taget et billede af en blomst med blad ...
Men jeg kan ikke se noget karakteristisk ved rod)
Bodil Toft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 Kommentar postet d. 18-06-13 kl. 22:38. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
En god lup hjælper altid.

Ole

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#7 Kommentar postet d. 18-06-13 kl. 23:33. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Skal nok ønske mig den til fødselsdagen

Men kan du ikke lige sige, om du også mener det er Storblomstret Vandranunkel?

I øvrig synes jeg det der med bladformerne ikke vierker markant forskellige, når jeg ser på de billeder jeg finder på hjemmesiden.

Til gengæld synes jeg, når jeg sammenligner blomsterne på de 2 forskellige arter, at kronbladene på Storbl. er markant bredere og som regel overlappende i forhold til Alm., der har smaldere og mere spredte kronblade ...

(Jeg skal jo være sikker, før jeg evt. indrapporterer, ikke?)

hilsen, Bodil

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6829)
#8 Svar postet d. 19-06-13 kl. 08:54. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Prøv at gøre som Jens foreslår, kig på nektarierne, der sidder ved kronbladenes basis. De kan ikke ses på dit seneste foto, da støvdragerne dækker hen over dem.

Ja, observationen skal være helt sikker, men kommer vi ikke til endeligt resultat her, kan du indberette den som Vandranunkel sp.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bodil Toft
#9 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 14:31. Emne: Er det Almindelig Vandranunkel?
Hej Ole!

Jeg har nu skaffet mig en "naturlup" - for tænk dig, vores lokale optiker fandt en hengemt frem af een af sine skuffer ... Til bare 15,- kr (så jeg behøvede ikke vente til fødselsdagen )

Jeg kunne se, at nektariet var pæreformet ... Og har så indrapporteret den som Storblomstret Vandranunkel

Tak for altid god behandling, Bodil

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator