Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frank Artved
Hvordan nedskalerer jeg mine fotos til under 250 Kb? (Læst 1733 gange) Postet d. 19-06-13 kl. 17:50
Mine fotos ligger normalt på mellem 2 og 7 Mb. Når de er redigeret i Photoshop ofte meget mere. For at uploade skal jeg nedskalere dem til under 250 Kb. Hvordan gøres det?? Er der nogen der kan hjælpe.

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 19-06-13 kl. 18:06. Emne: Hvordan nedskalerer jeg mine fotos til under 250 Kb?
Først beskærer du billedet hvis det giver mening.

Derefter skal du nedskalere det, f.eks. til 800 pixels bredde.

Hvis du så laver en "save-as" kan du se størrelsen ved f.eks. kvalitet 8. Du skal under 250 til galleriet og 150 kb til forum-indlæg.

Billeder med "glat" baggrund fylder meget lidt, mens et billede af et insekt siddende på f.eks. asfalt, hvor hele billedfladen står skarpt, kan være svære at få ned i størrelse.

Du kan så vælge to metoder.

1:

Vælg mindre størrelse, f.eks. 600 pixels bredde, og brug "save as" med kvaliteten helst ikke under 7.

2:

Vælg "save for web", hvor du kan justere kvaliteten lige netop til ønskede filstørrelse, men mister EXIF data i billedet. Exif data er info om f.eks. ejeren af kameraet, lukkertiden, iso mm.

Mange billeder kan sagtens komme ned under 250 kb med almindelig "save-as", selv om de er 900-1000 pixel brede.

Men hvis billedet har mange detaljer, f.eks. et landskabsbillede hvor træerne fylder meget, kan metode nr.2 være nødvendig.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Jan Larsen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 19-06-13 kl. 18:51. Emne: Hvordan nedskalerer jeg mine fotos til under 250 Kb?
hvis jeg må tillade mig at blande mig lidt - det er rigtigt som Erland beskriver hvordan man nedskalerer, men jeg vil lige henlede opmærksomheden på ét af de utallige programmer på nettet som nedskalerer lynhurtigt, helt præcist og nærmest uden synligt kvalitetstab.

Programmet hedder Fotosizer - det fylder ganske lidt, men kan, selv i gratisudgaven, nedskalere både enkelt billeder og en hel bunke ad gangen.

Jeg bruger det selv flittigt og kan varmt anbefale det.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frank Artved
#3 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 19:48. Emne: Hvordan nedskalerer jeg mine fotos til under 250 Kb?
Tak, det virker, jeg har prøvet på et enkelt billede.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 19-06-13 kl. 22:28. Emne: Hvordan nedskalerer jeg mine fotos til under 250 Kb?
til #2: Som alternativ kan downloades Irfanview - hvor der bare forindstilles på 150 kb, i indstillinger ift Save

- så ordner programmet resten

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

John Holst

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 24-06-13 kl. 13:53. Emne: Hvordan nedskalerer jeg mine fotos til under 250 Kb?
Hej Frank

Jeg havde samme problem for nogle år siden.

Her i tråden kan du følge, hvordan Rune trin for trin lærer mig at bruge XnView til nedskalering af fotos: - se linket HER

XnView kan downloades gratis fra nettet, og jeg har aldrig haft problemer med at bruge det siden, Rune på glimrende vis satte mig ind i det.

Hilsen

John

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator