Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bodil Toft
Hvorfor forskellige krav til billedets størrelse til forum og galleri? (Læst 787 gange) Postet d. 23-06-13 kl. 19:26
Jeg læste mig til følgende:

"Hvis bredden er større end højden, skal bredden være minimum 567 pixels. Hvis bredden er mindre end højden, skal bredden være minimum 425 pixels."

Jeg benytter nu altid billeder, der er bredere end høj ...

Meget ofte (men ikke altid) er jeg ude for, at når jeg har forberedt mine billeder med bredden til 567 pixels & højden til 425 pixels - og derefter prøver at bruge dem i forum, får jeg besked om, at billedet er for stort ... så redigerede jeg billedet igen, så det kunne bruges.

Når jeg så efterfølgende (hvis man har godkendt mit "fund"), ønsker at sætte samme billede ind på min indrapportering af en observation - så er billedet for lille, og jeg må igen redigere billedet.

Jeg synes det er et irriterende problem i en ellers fantastisk hjemmeside, hvor man på en flot, hurtig og effektiv måde bliver vejledt i sine observationer

Mange hilsener, Bodil

Besvar | Kommentér

Mads Linnemann Filskov
#1 Kommentar postet d. 24-06-13 kl. 12:25. Emne: Hvorfor forskellige krav til billedets størrelse til forum og galleri?
Hej Bodil, prøv at skrive til Thomas:

Support og hjælp - support@fugleognatur.dk

Engang var der et forum, hvor man kunne stille den slags spørgsmål - og Thomas svarede dér. Så kunne andre brugere også få glæde af kommunikationen i tråden.

Desværre er det nedlagt nu, og man kan kun skrive til den angivne e-mail-adresse.

Jeg er forøvrigt enig med dig i at krav til billedstørrelser og -formater burde være ens i fora og galleriet, netop for at undgå at man skal lave flere udgaver af det samme billede.

VH Mads

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#2 Kommentar postet d. 24-06-13 kl. 13:27. Emne: Hvorfor forskellige krav til billedets størrelse til forum og galleri?
Ja, det irriterer også ofte mig

For nu at forvirre lidt mere, så tror jeg de nævnte krav til bredde/højde kun gælder for fotos til Galleriet, altså ikke fotos i Forum.

Jeg har dog på fornemmelsen, at du gør det lidt mere besværligt for dig selv, end det behøvet at være.

I Forum må billederne ikke fylde mere end 150kB, i Galleriet er grænsen 250kB. Det er altså filstørrelsen (hvor meget det ''fylder'') og ikke dimensionerne (bredde/højde), der i Forum resulterer i en besked om, at billedet er for stort.

Dimensionerne har selvfølgelig indflydelse på, hvor meget filen fylder. Derfor kan du ved at beskære fotoet yderligere også få det reduceret til <150kB - og dermed få det ''accepteret'' i Forum. Det har så den konsekvens, at fotoet er så kraftigt beskåret, at det ikke længere opfylder mindstekravene til dimensioner i Galleriet.

Der er en vej uden om dette

En vigtig faktor med hensyn til, hvor meget filen fylder, er hvor meget det er komprimeret.

Du kan derfor sagtens beskære et foto og så bruge samme udgave både i Forum og i Galleriet.

Se f.eks. dette foto på 1280x800 - se linket HER som er anvendt i samme beskæring i Forum - se linket HER

Begge fotos er i øvigt også samme komprimering, altså begge fylder mindre end 150kB.

Komprimeringen går lidt ud over kvailteten af fotoet (hvor meget afhænger bl.a. om der er store, ensfarvede flader o.lign.), men som du kan se på eksemplet, er det ikke et kvailtetstab der er umiddelbart synligt på en computerskærm.

Så, selv om det er for sent at gøre en lang historie kort, så kan du justere på komprimeringen i stedet for at beskære fotoet yderligere, når du får besked om, at fotoet er for stort - det er nemlig ikke fotoet, men filen der er for stor

De fleste billedbehandlingsprogrammer har mulighed for at justere komprimeringen (i nogle programmer angivet som et procenttal).

Irfanview - se linket HER er et udmærket gratis program som kan klare opgaven (og jeg ved tilfældigvis, at det er Irfanview som Kjeld Brem anvender, ham som er fotografen bag de nævnte eksempelfotos)

Andre tråde i forum har også behandlet problemerne med at filer fylder for meget, og der er forskellige løsninger.

Med hensyn til, hvorfor der er forskellige krav/begrænsninger - ja, det aner jeg ikke. Muligvis et levn fra dengang lagringsplads kostede noget, eller et hensyn til sidelayoutet. Men den slags må man til support@fugleognatur.dk med

Besvar | Kommentér

Thomas Eske Holm

Svaraktivitet:

(12)
#3 Svar postet d. 24-06-13 kl. 13:36. Emne: Hvorfor forskellige krav til billedets størrelse til forum og galleri?
Som retningslinjerne siger (- se linket HER) er forummet ikke beregnet til spørgsmål om hjemmesiden. Her skal du skrive til support@fugleognatur.dk.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator