Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp.... (Læst 1004 gange) Postet d. 10-07-13 kl. 18:56
Medens Für fandt en sjælden levermos (som dårligt kunne ses med det blotte øje) fandt jeg to svampe -besynderlige svampe.

Tørre -gummiagtige -de lugtede af svamp...

Jeg tog den ene med hjem....

-synes aldrig at ha´ set noget sådant før, så lidt hjælp vil være velkomment

bemærk biotopen -midt i skorpelav..!!

Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En  underlig svamp.... (Medens Für fandt en sjælden levermos (som dårligt kunne ses med det blotte øje) fandt jeg to svampe )
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (915 x 612)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 10-07-13 kl. 18:57. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
1)

Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En  underlig svamp.... (1))
Klik på billedet for original størrelse (1101 x 803)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 10-07-13 kl. 18:58. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
2

Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En  underlig svamp.... (2)
Klik på billedet for original størrelse (1209 x 888)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 10-07-13 kl. 18:59. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
3

Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En  underlig svamp.... (3)
Klik på billedet for original størrelse (947 x 776)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#4 Svar postet d. 10-07-13 kl. 19:20. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
Hej Per,- Det må være en Manddraber mælkehat, også kaldet Olivenbrun-mælkehat, med Gran og Birk. Mælkesaften er først hvid derefter olivengråt indtørrende. Jeg tror ikke du smagte på den .... meget skarp smag efter et øjeblik.

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 10-07-13 kl. 19:24. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
Hej Per

Selv om dine informationer er utilstrækkelige, så er der uden tvivl tale om unge eks. af Olivenbrun Mælkehat. Husk for en anden gangs skyld at checke kødkonsistens og latex ("mælke"-saft), smagen er så skarp at den ikke glemmes med det første! Det er ikke altid mælkehattebestemmelse er lige så let som her

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 10-07-13 kl. 19:42. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
Hej I to kære svampister

-er lige kommet ind efter at have vandet persillen i den tørre mark....

-og inden jeg gik ind, tog jeg denne svamp fra Tverstedsøerne med ind fra bilen -den ligger ved siden af mig -lidt tørrere end i går, -

men med jeres klare svar !! tar jeg en halv banan i stedet

Tak for det.

Per

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#7 Kommentar postet d. 11-07-13 kl. 00:06. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
Jeg kan huske, at jeg for ca. 20 år siden prøvede en opskrift på Olivenbrun Mælkehat. De blev syltet og blev til de mest pragtfulde pickles uden skarp smag. Så skulle du en dag finde en større flok af disse uden at ligge inde med en halv banan, så...

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 11-07-13 kl. 00:16. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 11-07-13 kl. 06:29. Emne: Ved Tverstedsøerne -mager, sandet jord. En underlig svamp....
Lige netop denne mælkehat indeholder også kræftfremkaldende stoffer (jeg har ingen reference lige i nærheden). Selv har jeg prøvet at sylte Rødbrun Mælkehat på russisk maner for år tilbage, og kunne godt lige resultatet!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator