Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Svamp på birketræ (Læst 3619 gange) Postet d. 15-07-13 kl. 19:06
Denne svamp voksede ikke under, men udfra stammen på et birketræ i omkring 1½ meters højde. Træet virkede sundt og rask, men svampen voksede ud af en sprække i barken. Svampen virkede meget tør og sej i det - den er vel ikke ligefrem ny og frisk, men kan den bestemmes alligevel? Den lugtede ikke af noget da jeg brækkede et stykke af, men det var nok på grund af tørheden. Jeg har også et par nærbilleder af stokken og undersiden af hatten, hvis det hjælper. Her er et mere generelt billede og oversiden af hatten.

Lars Thomas

Svamp på birketræ (Denne svamp voksede ikke under, men udfra stammen på et birketræ i omkring 1½ meters højde. Træet vi)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 877)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 15-07-13 kl. 19:07. Emne: Svamp på birketræ
Her oversiden

Svamp på birketræ (Her oversiden)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (957 x 770)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#2 Svar postet d. 16-07-13 kl. 11:56. Emne: Svamp på birketræ
byder på Alm. Pælerodshat, idet den nok har passeret sidste salgsdato

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 17-07-13 kl. 00:10. Emne: Svamp på birketræ
Takker - jo, den var alt andet end frisk.

Lars Thomas

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#4 Kommentar postet d. 19-07-13 kl. 06:11. Emne: Svamp på birketræ
Jeg er ikke i tvivl om at der er tale om Bredbladet væbnerhat (Megacollybia platophylla) Den er meget typisk såvel hvad hat som stok angår. Den vokser også sådanne steder, selvom den oftest findes voksende på pinde i jorden. JA det er et meget tørt og gammelt eksemplar du viser, men det er jo én af de ting der gør det sjovt. Ikke sandt? ;o))

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 19-07-13 kl. 06:19. Emne: Svamp på birketræ
Den er i øvrigt spiselig (ugiftig) omend den ikke er specielt velsmagende. Stokken skal koges/steges længe før den bliver mør mens hatten bare skal ha nogle få minutter. Så jeg tager den aldrig med hjem. Men er man ved at dø af sult, er det jo meget godt at vide. ;o))

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 19-07-13 kl. 07:02. Emne: Svamp på birketræ
Hej alle

Det orangebrune skær på hatten stemmer ikke med Bredbladet Væbnerhat, og vi kan heller ikke se lameltilheftningen, så den tror jeg ikke på. Men rent generelt, når bestemmelse af så gammelt nateriale ikke er oplagt, så må de æades ineste,te!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#7 Kommentar postet d. 19-07-13 kl. 09:24. Emne: Svamp på birketræ
Det orangebrune skær på hatten kan sagtens stemme med at det er en gammel og indtørret svamp. Sådanne antager ofte de mest underlige farvetoner bl.a. p.g.a. angreb fra andre svampe. Selvfølgelig skal man ikke spise svampe man ikke selv kan bestemme med 100% sikkerhed. Mit svar var blot for at mane den tanke i jorden at der skulle kunne være tale om Alm. pælerodshat. Jeg vil i mangel på anden dokumentation fastholde min bestemmelse, der i mine øjne er langt den mest sandsynlige. Se på stokken... den er det mest tydelige spor. Meget typisk.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 19-07-13 kl. 11:37. Emne: Svamp på birketræ
Arne, jeg må konstatere at vi er uenige!

Men, som validator hverken kan eller vil jeg acceptere en bestemmelse af gammelt materiale på helt usikkert grundlag

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#9 Kommentar postet d. 19-07-13 kl. 11:45. Emne: Svamp på birketræ
Torbjørn. Vi er nok ikke helt så uenige. Jeg er IKKE validator, så jeg har lov at give min mening til kende. Og den skal kun betragtes som en mening i dette forum. Jeg mener ikke at der er tale om Pælerodshat. Derfor er mit bedste bud (alene baseret på billedmaterialet) som ovenfor.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator