Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Hvilken lille tæppedannende høgeskæg? (Læst 604 gange) Postet d. 20-07-13 kl. 22:18
denne er herhjemmefra. En gammel hestefold, der trænger til at lægges om. Den vokser mellem sø og den tørre fold og virker tæppedannende. Den er svær at fotografere da den har 100 vis af blomsterhoveder. Planten er ca. 15 cm høj

Hvilken lille tæppedannende høgeskæg? (denne er herhjemmefra. En gammel hestefold, der trænger til at lægges om. Den vokser mellem sø og de)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (2136 x 1598)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 20-07-13 kl. 22:19. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
- og desværre med en masse skygge på...vi passerede 29 grader i dag .-)

Hvilken lille tæppedannende høgeskæg? (- og desværre med en masse skygge på...vi passerede 29 grader i dag .-))
Klik på billedet for original størrelse (1804 x 3705)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#2 Kommentar postet d. 20-07-13 kl. 22:21. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
-

Hvilken lille tæppedannende høgeskæg? (-)
Klik på billedet for original størrelse (792 x 1392)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(499)
#3 Svar postet d. 20-07-13 kl. 22:25. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
Hej Eva

Det er en høgeskæg-art med kursvøbladene i 2 rækker - inderste lange og yderste korte.

Og så nok Grøn Høgeskæg - men der skal studeres nogle hår på indersiden af kursvvøbbladene.

Et fingerpeg (ikke altid sikekr tror jeg) er om stænglen udvider sig lige før kurven - og det ser den ikke ud til at gøre - derfor foreslår jeg Grøn H.

mvh

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#4 Kommentar postet d. 20-07-13 kl. 22:31. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
nej der er ingen fortykkelser på stænglerne under kurven

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#5 Kommentar postet d. 20-07-13 kl. 22:40. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
Jeg læser lige i floraen, at kurvbladene skal være glatte på indesiden for at være Grøn Høgeskæg og være tilrykt hårede hos Tag-Høgeskæg.

Det er svær karakter at se synes jeg - også fordi der jo er små hår - fnok - mellem blomstrerne i kurven.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#6 Svar postet d. 20-07-13 kl. 22:56. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
Jeg tror også Grøn Høgeskæg. Om indersidehårene : tag alle blomster med vedhæng ud af kurvsvøbet, - lad kurvsvøbet tørre en tid (evt. delt i to ved et længdesnit), og undersøg derefter om der er hår. Når svøbbladene er tørre stritter hårene lidt ud fra indersiden (hvis de altså er der ).

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(424)
#7 Svar postet d. 21-07-13 kl. 10:48. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
Tak for det gode tip, Hans! - Jeg har besvær med at se, om der er hår.

Men jeg har hørt, at de øverste blade hos Tag-Høgeskæg skulle være let indrullede - om den karakter er nok til at adskille arterne, ved jeg ikke.

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#8 Svar postet d. 21-07-13 kl. 11:31. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
Anne, jeg selv bruger karakteren "tilbagerullede" kanter på de øvre stængelblade, men ikke alle stoler på den. Der er rig lejlighed til at se, om Grøn H. også får tilbagerullede kanter i denne tørke. Det gør ikke den store forskel.

Når jeg finder en god Tag-Høgeskæg, vil jeg forsøge at lave tværsnit af øvre blade og sammenligne de 2 arter.

Det hele er bare slattent derude for tiden. "Godt vejr" ville være et par dage med stille regn til hele landet.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Anne Messmann
#9 Kommentar postet d. 21-07-13 kl. 12:10. Emne: Hvilken lille tæppedannende høgeskæg?
Trods tørke også her (Virum/Brede)får Grøn Høgeskæg ikke tilbagerullede kanter på bladene - de blomstrer nu overalt i min have (''vild-have'', som ikke bliver vandet).

Hilsen, Anne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator