Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 11 af 11 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Klimaændringer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
#100 Kommentar postet d. 13-11-09 kl. 15:05. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
#98: Artiklens konklusion er, at den varmeperioden i Vikingetiden hovedsageligt var et regionalt fænomen. - Hvis det er rigtigt, så er det et ikke uvigtigt argument mod "klimaskeptikernes" anvendelse af netop vikingetidsvarmeperioden i deres argumentation mod betydningen af den menneskeforårsagede drivhusgasøgning. - Jeg føler mig ikke umiddelbart i stand til at validere artiklen. Gør nogen her?

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#101 Kommentar postet d. 13-11-09 kl. 20:29. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Hej Poul Evald

Jeg synes, den er forvirrende!

Artiklen indleder med at slå fast, at MWP sandsynligvis var en regional europæisk begivenhed.

Længere nede inddrages El ninõ/El Ninã og deres feed back mekanismer. Mig bekendt optræder de ikke i Europa, så hvorfor skulle de kunne reagere på en regional europæisk begivenhed, uden at påvirke vejret i Stillehavet og Sydamerika.

Nederst inddrager de så Michael Mann, der teoretiserer om vulkaner og solpletter. Vulkaner og solpletter er globale klimaaktører, ikke regionale.

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#102 Kommentar postet d. 13-11-09 kl. 20:54. Emne: Klimaet i Vikingetiden - et forståelsesspørgsmål
Michael, ja den er forvirrende! Men jeg opfatter det sådan, at den inddrager solteorien m.v. som "biomstændigheder". - Men nu er det vist svært at komme videre.

Besvar | Kommentér

Side 11 af 11 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator