Navn |
Forum -> Karplanter
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Peder Brøgger
|
#1450 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 21:30. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Efter en tur i forum er min sirlige svamp fra sidste uge vurderet af Niels K M : "Det er Dunstokket Blækhat eller en af de meget nærtstående arter i gruppen". Jeg så intet blæk på noget tidspunkt, men den hurtige udvikling er typisk for blækhatte. Den ser ud til at være sporadisk kendt i hele landet.
 Foto: (dunstokket) blækhat sp. Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#1451 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 21:37. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Porcelænshat er knyttet til gamle bøgeskove, og almindelig i sådanne. I Vestjylland var der hidtil kun 1 fund, ved Esbjerg.
Jeg fandt den så i Schuberts Plantage ved Ringkøbing, hvor der er en del 110-årige bøgetræer; oprindelig plantet på lynghede.
 Foto: A table for one Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
 Birgit Knudsen
|
#1452 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 21:47. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Herlig katte-film du havde fundet frem Ulrik 
|
Kommentér
|
 Birgit Knudsen
|
#1453 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 21:58. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Og så lige et par ord om Navnsø i dag - og jeg har tjekket op på Ensian´erne Per Vores kæmpe-bestand. 2 blomstrende, men den ene større end jeg nogensinde har set dem der. 30 cm høj og fyldt med knopper. Og 2 nedbidte planter.
Men også en Mønje-vokshat. Babyer 
 Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
|
Kommentér
|
 Birgit Knudsen
|
#1454 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 22:02. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
..samt en Stinkende Vokshat
Håber nogen siger mig imod hvis jeg tager fejl. Kan lægge den på Svampeatlas hvis der er tvivl.
Kun svag lugt, men jeg synes ikke nogen af de Stinkende jeg har haft har levet op til deres "smukke" navn.
Sporefarve tjekket - den er hvid.
 Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#1455 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 22:10. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Jeg traf en "skovkat". Kan det være andet, når den bor langt ude i skoven hos en pensioneret skovfoged ved Slagelse?
 Foto: Felix sylvestris var. multicolora
|
Kommentér
|
[1].jpg) Per Taudal Poulsen
|
#1456 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 22:12. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Altså -de katte, de katte...... Ulrik.
-sligt opleves bestemt ikke i Øksedal...... sikkert heller ikke i Brede
....
Fornemt Birgit
-nu må jeg tage mig sammen og får listen ajourført
I dag som vist den Slimede Vokshat - ny på listen (herlig en...)
-desuden Mønjen og den Gule Vokshat

Foto: Slimet Vokshat Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
|
Kommentér
|
 Peder Brøgger
|
#1457 Kommentar postet d. 01-09-19 kl. 22:14. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
En ditto "skovkat" bor hyggeligt hos skovfogeden på Humleore.
 Foto: Felix sylvestris var. striata Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
|
Kommentér
|
 Gerner Jensen
|
#1458 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 08:29. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Godmorgen
Fine skovkatte, også fra Sjælland
Her er det fint vejr, men køligt. I aftes var der igen besøg i bodegaen, ovenikøbet flere gæster samtidig. De kunne ikke være på billedet allesammen samtidig, men her et par halmugler og en tvivlsom mus samt nogle myg
Ha en go da 
 Foto: gerner Klik på billedet for original størrelse (781 x 600)
|
Kommentér
|
 Finn M. Hansen
|
#1459 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 09:48. Emne: Tørken er på retur, så lad os starte Forfra
|
Solen skinner også i den anden ende af Kjøge, godmorgen.
Gerne kan snart kalde sig for "stråmand" med alle de Halmugler, der besøger hans bodega.
- jeg har et billede fra 16. aug., men jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre ved det, - er det en larve, eller er det en del af en larve. ?????? - kunne måske være en stump af en bøgenonne-larve. ??
- er der mon blandt Forfra-trådens sagkundskab hjælp at hente
 Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (714 x 600)
|
Kommentér
|
|