Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. januar 2015

En lille vinterleg (quiz)

Reglerne er som i mine tidligere tråde af samme art.

Citat: For det tilfældes skyld at andre end jeg er trætte af vinteren, er her en lille spøg. Der kommer en række billeder mest fugle men bestemt også andet, der skal bestemmes. Der uddeles både + og - points, når arten er bestemt, kan der ikke uddeles flere + points, men hvis nogen gætter forkert, inden jeg har afsløret at en har ramt plet, får de skam deres velfortjente minuspoints. Reglerne er indviklede, hårde og uforståelige og dommeren er streng men uretfærdig. Håber at nogen gider at lege med alligevel. En del af fuglebillederne er som set af... , men det gør ikke noget, det er jo en quiz og ikke en glansbilledkonkurrence.

De hårde og uretfærdige regler er bl. a.:

rigtig art = 3 pts

rigtig slægt = 2 pts

rigtig familie (eller anden gruppe efter dommerens forgodtbefindende) = 1pts

fejl = -1 pts

dvs hvis man skal gætte en hvid stork me3n gætter sort får man 2 pts (rigtig slægt) - 1 (fejl) = 1 pts

gætter man derimod Ciconia sp = 2 pts, man kan ikke få rigtig slægt eller rigtig familie mere end én gang pr. billede


De senest indberettede arter i Naturbasen: