Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jette Anitha Hansen
#10 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 17:07. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Jow, du er godt nok hurtig, Ole

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#11 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 17:09. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Tusind tak for svar.

Jeg prøver, at putte dem i en svampe/græskar/karry lasagne i morgen.

Vil I have nogle betænkeligheder ved at servere svovlporesvamp for en der ammer?

Mvh Rasmus

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#12 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 23:08. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Jeg har altså nogle alarmklokker der ringer. Jeg søger og finder Svovlporesvampe hvert år. Her er der alt for meget der ikke rimer. Er I sikre på, at vi ikke er i slægten Inonotus?

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#13 Kommentar postet d. 09-08-13 kl. 23:42. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Ved nærmere eftertanke er Inonotus nok ikke det bedste bud. Jeg synes bare, at ud over at den er alt for bleg, er også farveskiftet forkert idet den bliver mørkere ved randen i stedet for lysere.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#14 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 10:29. Emne: Er dette svovlporesvamp?
VIGTIGST AF ALT: Er der den mindste tvivl om bestemmelsen - så lad være!

Ole

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#15 Svar postet d. 10-08-13 kl. 10:51. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Det første foto er da entydigt Kæmpeporesvamp - se linket HER

Man ser tydelig den fibrede struktur som Svovlporesvamp ikke har.

Den regnes ikke for at være værd at spise, smager i hvert fald bittert som rå. Anløber sortagtigt når man rør porelaget.

Jeg har hørt, at Svovlporesvamp er højt estimeret som spisesvamp i Nordamerika, men ikke i Europa. Hvorfor? Tager den smag efter værten?

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#16 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 11:23. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Hej igen

Svampen skifter ikke farve når man trykker på porelaget. Kan det helt udelukke kæmpeporesvamp?

Når der ikke kan komme en entydig bestemmelse, må vi finde på noget andet til aftensmad

Mvh Rasmus

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#17 Svar postet d. 10-08-13 kl. 11:36. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Rasmus, I kommer ikke af dage ved at spise Kæmpeporesvamp eller Svovlporesvamp stegt/kogt . Som frisk anløber Kæmpeporesvamp mørkt, men det kan være svært at se, hvis den er tør. Svovlporesvamp, som jeg ikke har prøvet at spise, har ikke Kæmpeporesvamps trævlede struktur. I Nordamerika er de ret vilde med den.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#18 Kommentar postet d. 10-08-13 kl. 19:57. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Jeg tillod mig at spørge til disse billeder i et internationalt forum (Reddit mycology). De få svar der var, stemte nogenlunde overens med Torbjørns: Det blegeste eksemplar nogensinde set, men det kan ikke være andet, såfremt at det er sikkert at træet er eg og ikke el, og at porerne ikke antog farve ved tryk.

Med hensyn til spiseligheden af Svovlporesvamp: Der står ganske vist i en del bøger, at den ikke regnes for noget særligt i Europa. Jeg kender imidlertid mange ud over mig selv, der spiser den med største velbehag. Selv i det ellers så svampeforskrækkede England er den på middagsbordet. I engelsksprogede lande kaldes den ikke uden grund "Chicken of the Woods"; den smager faktisk som, og har konsistens som kylling. Prøv den i mindre stykker paneret. - se linket HER

I Nordamerika er der forøvrigt 5 forskellige arter af Laetiporus med kun få makroskopiske forskelle. Kulinarisk bliver de behandlet ens.

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#19 Kommentar postet d. 13-08-13 kl. 18:14. Emne: Er dette svovlporesvamp?
Det ser ud til der er enighed om at det er svovlporesvamp, så jeg lukker tråden.

De blev spist i weekenden med stort velbehag

Mvh Rasmus

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator