Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. januar 2014

Live (uden liv) fra naturen?

Nu har TV2 fri i 4 døgn kørt projektet "Live-kamera fra naturen - se hvem der kommer til middag" som streamer 24 timer i døgnet fra kadavaret af et dødt krondyr: fri.tv2.dk...2014-01-13-live-kamera-fra-naturen-se-hvem-der-kommer-til-middag

Ideen (som jeg personlig synes er meget god) er at flytte "den rå natur" helt hjem i stuerne, og give den brede befolkning et indblik i rovdyrenes verden.

Teknikken og potentialet for en masse gode naturbilleder er til stede, men indtil videre er der sket - INGENTING! I fire døgn har krondyret ligget et sted på den jyske hede, uden så meget som ét eneste kødædende dyr har meldt sin ankomst. Filmholdet har i flere omgange fanget lidt kronvildt i nærheden af kameraerne, men ikke så meget som en krage har været forbi for at pille i det døde dyr. Det har mildt sagt været dårligt fjernsyn...

Med de erfaringer jeg har gjort mig omkring vildtkameraer er det udbytte nærmest statistisk umuligt?! Næsten uanset hvor eller hvornår jeg har forsøgt mig med selvudløsende kameraer i nattetimerne og en luns kød, er det lykkedes at få noget på memory-kortet i løbet af en dag eller to. Oftest ræv, men også grævling, husmår og rotte har været forbi. Om dagen bl.a. musvåge, krage og skade.

Projektet kører en uge endnu, og der kommer vel et eller andet forbi linsen før eller siden - det må man da i hvert fald håbe så projektet ikke fejler helt!

Men hvorfor sker der ikke mere? Jeg har svært ved at acceptere den manglende action. Det er meget uforeneligt med mine egne oplevelser...

Mvh. Kevin.


Foto: Kevin Kuhlmann Clausen

De senest indberettede arter i Naturbasen: