Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
#10 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 00:26. Emne: Noget post-væsen...
Desværre kan jeg ikke lige finde mine kilder, men jeg har for nylig læst om forskellen på Grønlandsk Post og Mose-Post, at formen/størrelsen af bladene ikke er den bedste måde at adskille de to arter på. Antallet af støvdragere blev påstået at være et mere sikkert kendetegn (5-8 for Grønlandsk Post, 10 for Mose-Post).

Men oplysningen er jo sådan set ikke meget værd, når jeg nu ikke kan finde ud af, hvor jeg har den fra!

I NNF er kun Mose-Post med, og beskrivelsen heri passer meget godt med planterne i Knudmose - altså lige bortset fra bladbredden...

Det er jo ikke sikkert, den nogensinde kommer videre, men det undrer mig en del, at man på rødlisten anfører, at Mose-Post kun kendes fra en lokalitet i Danmark - og opfylder kriterierne for kritisk truet - og nærmest som en bibemærkning bare anfører, at der i øvrigt findes et par buske i Herning som ligner rigtig meget, men som man ikke ved hvad er.

Det undrer mig, at der åbenbart ikke er sket yderligere siden Henry fik forhindret at den blev til Mose-Post. Hvilket jeg sådan set ikke er kompetent til at anfægte - men hvad kalder jeg den så?

Jeg har indtastet den som Mose-Post, men har ikke haft nogen forventning om, at den ville slippe gennem kvalitetskontrollen som Mose-Post. Når den nu bliver afvist på et tidspunkt, hvad kalder jeg den så?

Er det ''bare'' en ukendt rhododendron?

Hvis jeg nu vil hage mig lidt fast i den - og det er ikke utænkeligt - hvad kan jeg så gøre, for at øge chancen for på et tidspunkt at få et navn på?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7120)
#11 Svar postet d. 31-03-14 kl. 09:48. Emne: Noget post-væsen...
I Flemming Rune, Grønlands vilde planter, 2011, står de to arter beskrevet ved siden af hinanden. Der er ret ens. Der er to ting, man kan hænge sig ved:

1. Bladene, der hor Mose-P. angives som "næsten linieformede pga deres nedrullede rand" - og hos Grønlandsk P. er "5-10 mm brede med nedrullet rand".

2. 10 støvdragere hos Mose-P. og 5-8 (10) støvdragere hos Grønlandsk P.

Alle andre karakterer er ensartede eller overlappende, og kan ikke bruges til sikker ID. Jeg er enig i, at bladbredde ikke er en sikker karakter at bruge. Så støvdragerne er nok det bedste. At der kan forekomme 10 i blomster hos Grønlandsk P. betydeer vel blot, at nogle blomster i en stand kan have 10, men ikke alle blomster i en blomsterstand.

Ole

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(4064)
#12 Svar postet d. 31-03-14 kl. 10:41. Emne: Noget post-væsen...
- min erfaring fra Grønland

1972-75 /-1999 /-2008 er, at Grønlandsk_ Post adskilles særdeles let fra Mose-Post på bladene.

Man er simpelthen ikke i tvivl.

I Egedesminde i 2008 vadede jeg i Mose-Post og husker fra den tid, at bladene næsten var helt "nåleformede".

Der er altså meget Grønlandsk-Post i Henriks -også i forhold til Råbjerg-Posten, som jeg har været ved to gange.

Hvorfor Henriks Post får lov at "hensygne" uden blåt stempel, er MÅSKE , at der MÅSKE er en lille mistanke om en "forvildert" , og så er det svært med en så spektakulær plante/forekomst.

Det var jo ikke tilfældet der i midtfirserne, da Mose-Posten blev erkendt fra Raåbjerg Mose.

Per

Noget post-væsen... (- min erfaring fra Grønland
1972-75 /-1999 /-2008 er, at Grønlandsk_ Post adskilles særdeles let fr)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1244 x 832)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#13 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 11:08. Emne: Noget post-væsen...
Dengang da der kom en stump Knudmose-Post til Dansk Herbarium i København, var jeg kun tilfældigt til stede. Og tog ingen noter. Jeg husker det som om, at vi syntes, belægget nok nærmest var fra arten Grønlands-Post. Men den art kunne jo umuligt være ankommet naturligt til Danmark. Så vel en haveflygtning af en slags?

Nu ser jeg, at Grønlandsk Post regnes for at være naturaliseret flere steder ovre i Storbritannien: - se linket HER

Den er osse nævnt som sådan i Staces "New Flora of the British Isles" fra 2010! Helt på linje med naturligt forekommende britiske arter. Grønlandsk Post har spredte forekomster og er endda "well-naturalized" på våd tørvejord.

Så når Grønlandsk Post kan naturalisere sig i Midt-England og i Skotland, så kan arten vel osse gøre det i Midt-Jylland? Antagelig ved frøspredning fra dyrkning i nærheden.

Men såfremt de to buske fra Knudmose er direkte udplantede på stedet, så skal de slet ikke regnes med til den danske natur.

Hvis de derimod er selvsåede, så er de rigtigt forvildede og kan godt medregnes som natur. Skønt de næppe er blevet fuldt naturaliserede endnu - for dertil kræves formering på stedet, f.eks. ved andengenerations-selvsåning.

Vigtigt spørgsmål mangler svar: Kan Knudmose-Post''en overhovedet tilhøre arten Grønlandsk Post, når buskene konsekvent har for mange støvdragere pr blomst?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#14 Kommentar postet d. 31-03-14 kl. 23:19. Emne: Noget post-væsen...
Per hjalp lige min hukommelse lidt på vej. Nu kan jeg nemlig huske, at et af de steder jeg er stødt på noget om bladbredden versus antal støvdragere som kendetegn, var i tråden ''Vi starter forfra 2011'' - se linket HER (indlæg #357) hvor Knud Knudsen omtaler det.

Med hensyn til, om nogen har plantet buskene i Knudmosen, så er det jo en mulighed.

Det ville dog være et ganske mærkværdigt sted at plante dem. De gror et godt stykke fra veje og stier, og ikke et sted man sådan lige tilfældigt kommer forbi.

Men om en eller anden har tænkt, at "sådan nogle skal der også være i Knudmosen" ved jeg jo ikke.

Buskene bor her - se linket HER

Jeg kan lige nu se, at følgende opgaver venter mig:

- Få bladene målt (er ikke sikker på, om ikke nogle af bladene faktisk er mere end 10 mm brede...)

- Få talt støvdragere (i så godt som alle blomster), når blomsterne folder sig ud i løbet af foråret.

- Få kigget efter, om der (stadig) ''kun'' er to buske, eller om der eventuelt er nye planter også. Kan den brede sig ved f.eks. rodskud (eller hvad det nu hedder på ''botanisk'')???

Nu har jeg jo indtastet observationen som Mose-Post. Mest for at de ikke sådan lige skulle blive glemt igen

Men vil det mon være mere reelt, at kalde dem noget andet - Rhododendron sp.??? - indtil de eventuelt bliver endeligt bestemt? Om ikke andet, så for at spare en arbejdsgang for kvalitetssikringsfolket...

Endnu engang tak for alle bidrag

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7120)
#15 Svar postet d. 01-04-14 kl. 08:24. Emne: Noget post-væsen...
Rodskud er botanisk ok. Tanken melder sig, om det evt, kunne være en helt tredie Rhododendron-art?

Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#16 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 09:57. Emne: Noget post-væsen...
Når du skal ud at kigge, så se også efter behåring på bladover- og underside, behåring på stængel oppe, nede eller overalt, og hvad der i øvrigt måtte falde dig i øjnene.

Ole

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#17 Kommentar postet d. 01-04-14 kl. 19:19. Emne: Noget post-væsen...
Tak for det, Ole. Jeg skal prøve at få så meget med som muligt.

Min erfaring ud i den slags botanisk detektivarbejde er tæt på ikke-eksisterende, så jeg overser sikkert noget, som viser sig at være vigtigt. Men heldigvis er der kun et par kilometer ud til buskene, så mon ikke det lykkes efterhånden.

Her er et foto fra sidste år, hvor det ses at i alt fald de nye blade er temmelig hårede. De lidt ældre er som tidligere nævnt brunfiltede på undersiden. Grene/stængel er også behårede.

Som det også ses, er nogle af bladene faktisk ret brede - og nok bredere end 10 mm.

Jeg smutter ud med kamera, skydelære og målebånd sidst på ugen

Noget post-væsen... (Tak for det, Ole. Jeg skal prøve at få så meget med som muligt.
Min erfaring ud i den slags botanis)
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 683)
Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#18 Kommentar postet d. 12-04-14 kl. 13:41. Emne: Noget post-væsen...
Henrik for lige at følge tråden kan jeg oplyse at der mere end 5 meter nord for de andre buske er ved at vokse en 3. ny busk frem.

Jeg tog ingen billeder, da der endnu ingen blomster er fremme.

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#19 Kommentar postet d. 12-04-14 kl. 15:32. Emne: Noget post-væsen...
Dejligt at høre, du også har været der, Niels Peter

Den 3. busk har jeg faktisk ikke set! Til mit forsvar kan siges, at jeg heller ikke har ledt...

Men om der var flere buske på vej, som ikke var rodskud, var da på listen over noget af det som skulle undersøges. Jeg ved ikke helt, hvordan man afgør alderen på sådan nogle buske, men er en eller flere tydeligt yngre end andre, så kunne det da sandsynliggøre, at i alt fald ikke alle buske er udplantet på stedet.

Jeg var på kort visit i sidste uge, og var blandt andet i gang med at måle blade. Og ganske mange af bladene er op til 15-16mm brede, hvad der jo ikke just peger på Mose-Post.

Nederste foto på denne side - se linket HER viser dog angiveligt en Rhododendron tomentosum fra Alaska med ret brede blade, som ligner meget dem i Knudmosen. Så det er nok et par forvildede buske fra Alaska!

Her kommer nogle fotos fra 3. april 2014. Jeg kigger jævnligt til buskene, og kommer med flere fotos når de begynder at blomstre.

Først et par fotos af de to buske (men altså ikke den 3. som Niels Peter har set). Der er i øvrigt knap 20 meter mellem de to buske.

Noget post-væsen... (Dejligt at høre, du også har været der, Niels Peter :-)
Den 3. busk har jeg faktisk ikke set! Til m)
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 768)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator