Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. oktober 2014

Citronbladet skørhat/hummerskørhat.

I tråden her bliver der stillet spørgsmål ved et fund af Citronbladet skørhat/hummerskørhat. www.fugleognatur.dk/gallery...

Ved et tilfælde var jeg på lokaliteten samme dag billedet i linket blev taget.

Forhistorie: Tilbage i 2012 www.fugleognatur.dk/gallery... var mig og Ole Martin på er hyggelig svampetur, på denne tur fandt vi den meget skarptsmagende citronbladet skørhat. Det har siden ærget mig af jeg ikke tog et billede af dem. Se Oles billede i link 2 i tråden.

D. 24.10-2014 var jeg så igen på stedet og kiggede selvfølgelig efter de citronbladede, de var ikke rigtigt fremme, men efter lidt eftersøgning lykkedes det at finde 4 stk. smagen var skarp, lameller citrongule så jeg samlede en kollektion.

Hovedreglen når man samler flere svampe til et billede er at man ikke blander fra flere mycelier, det mistænker jeg måske er sket her.

Hvis man kigger nøje på svampen th, kan man se at det er samme eksemplar som Ole Fandt senere på dagen.

Hvad mener i, er vi ude ren citronbladet, eller blandet citronbladet/hummer, med hummeren th.

Vil lige nævne at jeg ikke smagte på alle frugtlegmer, kun på et af de mindre.

Vh. Thomas


Foto: Thomas Kehlet

De senest indberettede arter i Naturbasen: