Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
#10 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 01:02. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Stok og lameller.

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Stok og lameller.)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (960 x 542)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#11 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 01:05. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Hul stok.

Fandt forøvrigt denne franske side, der ridser problematikken op, så vidt jeg kan hakke mig frem til: - se linket HER

Mit bedste bud er Skærmhat, - men... (Hul stok. 
Fandt forøvrigt denne franske side, der ridser problematikken op, så vidt jeg kan hakke )
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 576)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#12 Svar postet d. 06-11-14 kl. 07:09. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Hej Karl

Den franske side understreger netop at de mikroskopiske forskelle mellem de 3 arter er afgørende!

Dine to sidste fotos indikerer at det ikke er en Skærmhat (på grund af stokbeklædningen og lameltilheftningen), men nok en rødblad (evt. Gråblad), jeg har intet artsbud!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#13 Svar postet d. 06-11-14 kl. 07:17. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Sidst indlagte er en gråblad, måske Lyophyllum boudieri der lugter af agurk, prøv om du kan få det til at passe med det. Bagefter kan du lægge svampe på et stykke hvidt papir, med et glas over så vi kan se spore farven. Skær stokke af først.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#14 Svar postet d. 06-11-14 kl. 07:31. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Ja Thomas den ligner klart Lyophyllum boudieri; men så vidt jeg kan se, så bliver arten ikke godkendt på svampeatlas uden mikroskopi, det gælder i det mindste mine egne 5-6 fund.

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#15 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 07:42. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Hej Torbjørn, ja mikro vil nok være en fordel, jeg syntes som skrevet også den ligner Lyophyllum boudieri som jo ikke er obset før på fogn, du har en chance for at komme først Karl . Jeg vil dog gerne have lugten på plads (og også gerne sporekast) før jeg anbefaler mikroskopi af enten dig eller mig.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#16 Kommentar postet d. 06-11-14 kl. 07:54. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Det kunne iøvrigt være sjovt at høre om andre end mig og Torbjørn kunne se at det er en sandsynlig Lyophyllum boudieri.

Vedr. skærmhatten fra starten af tråden må den jo fare, vil dog lige bemærke at det (under forudsætning af at hathudshyfer har øskner ved septa) er en besværlig disciplin at mikroskopere dem.

Hyferne er væskefylte så luftbobler kan snyde og ligne septa. Øskner er nogle gange svagt udviklede og kan ligge på bagsiden. Jeg vil derfor ved et evt genfund anbefale at du sender til os begge.

Mener stadig at de viste er sodfarvet, men chancen for at et ny fund vil være en af dem Torbjørn nævner er absolut tilstede.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#17 Kommentar postet d. 07-11-14 kl. 00:18. Emne: Mit bedste bud er Skærmhat, - men...
Hej Thomas og Thorbjørn.

Lige nu føler jeg mig som en hund i et spil kegler.... selvforskyldt!

Mine vaner omkring svampejagt har ind til været alt for fokuseret på foto (og i mindre omfang lugt og smag). Men denne tråd har lært mig, at de for mig ukendte svampe kræver indsamling, tjek af sporekastet og evt. tørring indtil der foreligger et svar fra jer eller andre fagfolk.

Disse dårlige vaner bevirker, at jeg ærgerligt nok (trods fornyet eftersøgning) må kaste håndklædet i ringen.

Der var ellers optræk til et par spændende fund - og så kun 500 m fra fordøren!!

Jeg kan kunne sige STORT TAK for jeres kommentarer, hjælp og gode råd . Og så må jeg se at holde øje med det pågældende område igen om et lille års tid.

Indtil da må de to svampe forblive i mit private arkiv under lidt diffuse betegnelser.

Jeg klikker "Accepter svar", for under de givne betingelser kan det ikke blive bedre.

De bedste hilsener

Karl

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator