Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juni 2015

Turteldue i Mårslet - (Århus) 22/6 2015

Jeg har et foderbrædt, hvor jeg fodrer fuglene - også nu her i sommeren. D. 22/6 bemærkede jeg en due, hvor jeg først tænkte: det er nok en ung tyrkerdue. Jeg tog billeder gennem vinduet, og ved opslag i div. fuglebøger, måtte jeg konstatere, at det nok ikke var nogen ung tyrkerdue, men en turteldue. Da jeg godt var klar over, at den ikke er helt almindelig at se i Østjylland, skrev jeg min observation ind i Naturbasen. Observationen blev da også rød - for sjældenhed - men ellers er der jo ikke så mange informationer at hente der. For at få min nysgerrighed stillet, spørger jeg derfor her: Er det mest sandsynligt en fugl, der er undvegen fra fangenskab? (og hvem holder i givet fald sådanne fugle i fangenskab?) Er det måske en trækfugl? ( i givet fald - hvor er den på vej hen?) Eller noget helt 3. ?

Under alle omstændigher var det spændende at se en fugl, jeg ikke tidligere er stødt på. Men det kunne være spændende, hvis nogle kunne give mig flere oplysninger.

Jeg vedhæfter et andet foto end det, jeg indrapporterede til Narurbasen (billedet er forstørret - og jeg er ikke super-fugle-fotograf - men arten er vel sikker nok?!)

Glæder mig til jeres kommentarer!


Foto: Niels Jørgen Rosenkrants

De senest indberettede arter i Naturbasen: