Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
#10 Kommentar postet d. 10-05-16 kl. 17:34. Emne: Japan-pileurt i maden
Rabarber er osse noget surt stads - indtil de bliver tilberedt rigtigt.

Hvem tør anbefale en god opskrift på japanpileurtkompot?

fræk hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#11 Kommentar postet d. 10-05-16 kl. 20:27. Emne: Japan-pileurt i maden
Jeg tænkte det samme, Henry

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(2)
#12 Svar postet d. 11-05-16 kl. 06:39. Emne: Japan-pileurt i maden
Hvis nogen orker det, så prøv at tilberede den a là rabarbergrød eller rabarberkompot.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(10)
#13 Svar postet d. 11-05-16 kl. 10:08. Emne: Japan-pileurt i maden
I bogen nævnt i #2 findes adskillige opskrifter, bl.a. en af pileurtkompot med ricottaost. Hvorfor så negativ en forhåndsindstilling? Man kan da prøve først. Falder det ikke i ens smag, behøver man jo ikke at fortsætte. Men sagen er vel, at fra en forhadt plante, kan der ikke komme noget godt.

Ole

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#14 Kommentar postet d. 11-05-16 kl. 10:21. Emne: Japan-pileurt i maden
Linda havde faktisk et link til en opskrift på japanpileurtkompot i #5. Gentaget her: - se linket HER

Opskriften bygger på en blanding mellem æblestykker og små stykker af Japan-Pileurt. Men der står i den, at man skal huske at fjerne alle blade og stængler fra pileurten, før den kan bruges.

undrende hilsen fra Henry

PS: - i min logik hedder denne ret æblekompot! For hvad er der tilbage af de friske unge blomsterløse og overjordiske skud af Japansk Pileurt, når man først har fjernet både stængler og blade? Man skal aldrig tro kritikløst på, hvad der skrives på internettet.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#15 Kommentar postet d. 11-05-16 kl. 11:42. Emne: Japan-pileurt i maden
Der skulle vel have stået blade (= bladplader) og stilke?

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#16 Kommentar postet d. 11-05-16 kl. 12:05. Emne: Japan-pileurt i maden
Ja, mon det kun er blade + de forveddede del af stænglerne, der refereres til Selvom når man tilbereder skuddene og de bløder op ligesom rabarber, så kan man vel køre dem gennem et dørslag for at fjerne de forveddede dele?

Forhåbentligt kommer vi ikke derhen, at de bliver dyrket i haverne pga. en spiseværdi, men man skal også huske på, at affaldet fra rensning af sankede pileurt fra "vilde" bestande kan starte en ny bevoksning fra kompostbunken.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#17 Kommentar postet d. 11-05-16 kl. 12:06. Emne: Japan-pileurt i maden
"Ja, mon ikke ..."

Besvar | Kommentér

Kasper Nielsen
#18 Kommentar postet d. 03-09-19 kl. 11:28. Emne: Japan-pileurt i maden
Jeg så på et tidspunkt et indslag i Go Morgen Danmark om japansk pileurt, om hvordan den virkelig kan være svær at slippe af med i haven, når den først er vokset sig stærk og stor. Derfor tænkte jeg også, om man ikke kunne bruge noget af den til at lave mad med, når man alligevel klipper den ned og klipper den til.

Den er meget sur i smagen ja, og derfor skal den bruges i madvarer, som kan klare surhed og syre. Jeg har blandt andet brugt japansk pileurt i bagværk, blandt andet i muffins, hvor jeg normalt har brugt hindbær i, har jeg erstattet det med pileurten. Jeg har en røremaskine, jeg købte her - se linket HER, og den er rører det simpelthen så godt sammen, at de muffins, jeg har bagt, bare bliver super gode og syrlige på den rigtige måde. Andre der har haft erfaringer med det i bagværk?

Besvar | Kommentér

Kasper Nielsen
#19 Kommentar postet d. 03-09-19 kl. 11:28. Emne: Japan-pileurt i maden
Jeg så på et tidspunkt et indslag i Go Morgen Danmark om japansk pileurt, om hvordan den virkelig kan være svær at slippe af med i haven, når den først er vokset sig stærk og stor. Derfor tænkte jeg også, om man ikke kunne bruge noget af den til at lave mad med, når man alligevel klipper den ned og klipper den til.

Den er meget sur i smagen ja, og derfor skal den bruges i madvarer, som kan klare surhed og syre. Jeg har blandt andet brugt japansk pileurt i bagværk, blandt andet i muffins, hvor jeg normalt har brugt hindbær i, har jeg erstattet det med pileurten. Jeg har en røremaskine, jeg købte her - se linket HER, og den er rører det simpelthen så godt sammen, at de muffins, jeg har bagt, bare bliver super gode og syrlige på den rigtige måde. Andre der har haft erfaringer med det i bagværk?

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator