Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. oktober 2015

Ny Mørkhat (Psathyrella arenosa) for videnskaben

Tilbage i 2010 d. 19-5 fandt undertegnet et par små svampe i halvhøjt græs på en sandet skråning, på det gamle, nu nedlagte, GHR Militære øvelsesområde, Næstved.

Var i efteråret 2009 begyndt kikke lidt på svampe, så tog lige et par billeder, og belæg samlet ind. Havde det været i dag, hvor der er blevet kikket svampe i flere år var den nok bare blevet "overset" som ubestemmelig ..............

Ved hjemkomst blev billede lagt på Svampeatlas som Fungi og "hvad er det?" Fik besked på mikroskoperer den, men sådan et havde jeg ikke, så svampen blev sendt.

Derefter skete der ikke noget i lang tid.

d. 22-03-2011 kom så følgende fra Thomas Læssøe:

Svampen har ca. 8 -8,4 x 5,3 µm store sporer med ret tydelig spirepore hvilket burde udelukke eng-mørkhat men hvad er det så? Der er få, lidt koniske, korte fladecystider og ægcystiderne er ret korte, til dels utriforme. Og iøvrigt lidt gulbrune hvilket tyder på en svagt farvet lamelæg. Jeg byder p.t. på panaeoloides men lægger den til min svenske livline udi mørkhattene Leif Örstadius :)

20-05-2011 var jeg atter en tur på øvelsesområdet, og sandelig der stod den igen, nye billeder og belæg samlet, lagt på Svampeatlas, belæg sendt.

05-06-2011 kom så følgende fra Thomas Læssøe:

livlinen siger det er en ubeskrevet art han har samlet ved fem lejligheder i Skåne. Han håber på at få den navngivet i løbet af året, måske som P. arenosa :)

Siden har der været meget stille ..........

ind til d. 16-04-2015, hvor Thomas Læssøe skrev:

så er arten publiceret så venter vi bare på en opdatering af taxonbasen.

og nu er taxonbasen opdateret:

www.vielepilze.de...sumarenosa

Så kan med glæde sige

Ny svamp for videnskaben, beskrevet med 2 danske eksemplar og 5 svenske eksemplar.

Yderligere billeder kan ses her:

www.fugleognatur.dk/artintro...



Foto: Ebbe Kristensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: