Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. april 2016

Malermusling

Jeg har fundet denne skal i Lystrup Å vest for Bryrup.

Jeg har ikke tidligeret prøvet at bestemme ferskvandsmuslinger, så jeg kunne godt tænke mig nogle andres øjne på dette eksemplar.

Når jeg nøgler den i Danmarks Fauna, får jeg den enten til tilspidset eller tykskallet malermusling.

Når jeg kigger på selve skalforment, så vil jeg umiddelbart tænke tilspidset, da skallen er mere spids end de typiske eksemplarer af tykskallet. Jeg kan dog ikke helt få hovedtænderne til at passe med nogen af dem, hvilket nok skyldes, at mit eksemplar er lidt slidt.

Og grunden til, at jeg ikke helt udelukker tykskallet malermusling er, at Lystrup Å vest for Bryrup i litteraturen er opgivet som en lokalitet, hvor der blev konstateret levende individer af tykskallet malermusling i starten af 90''erne (www.dmu.dk/Pub/FR635.pdf).

I en gammel tråd her på siden sætter Mogens Holmen dog spørgsmålstegn ved, hvilken Lystrup Å, der er tale om (www.fugleognatur.dk...show_message

Er det der nogen, der kan hjælpe med at sætte art på denne her skal? (der kommer lige et par billeder mere).


Foto: Nikolaj H. Correll

De senest indberettede arter i Naturbasen: