Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Bang Jensen

Svaraktivitet:

(24)
#10 Svar postet d. 21-02-17 kl. 09:27. Emne: Et spørgsmål om en sten
Hej Gerner

Der findes sandsynligvis mange scenarier, der kunne vise, hvordan netop dit aftryk af et søpindsvin er opstået. De fleste løsfund man finder af søpindsvin er rene stenkerner, der er et indvendigt aftryk af den skal, der blev tilbage efter søpindsvinet var dødt. Kiselholdigt sediment fyldte den tomme skal og via kemiske processer omdannedes dette sediment til flint. En gang i mellem finder man rester af selve kalkskelettet på stenkernen. I dit tilfælde kunne man forestille sig at et dødt søpindsvin er havnet i en sedimentholdig lavning i havbunden. Sedimentet er sidenhen omdannet til flint. Kalkskallen er langsomt forvitret, men har nået at sætte sit aftryk i sedimentet.

Der sidder rigtig mange derude, der ved langt mere om emnet end jeg. Og måske er der nogle faktuelle ting i det jeg har skrevet, der ikke holder, men da eksperterne ikke har skrevet, får du her mit bud.

Mvh. Kim

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen

Svaraktivitet:

(24)
#11 Svar postet d. 21-02-17 kl. 09:27. Emne: Et spørgsmål om en sten
Hej Gerner

Der findes sandsynligvis mange scenarier, der kunne vise, hvordan netop dit aftryk af et søpindsvin er opstået. De fleste løsfund man finder af søpindsvin er rene stenkerner, der er et indvendigt aftryk af den skal, der blev tilbage efter søpindsvinet var dødt. Kiselholdigt sediment fyldte den tomme skal og via kemiske processer omdannedes dette sediment til flint. En gang i mellem finder man rester af selve kalkskelettet på stenkernen. I dit tilfælde kunne man forestille sig at et dødt søpindsvin er havnet i en sedimentholdig lavning i havbunden. Sedimentet er sidenhen omdannet til flint. Kalkskallen er langsomt forvitret, men har nået at sætte sit aftryk i sedimentet.

Der sidder rigtig mange derude, der ved langt mere om emnet end jeg. Og måske er der nogle faktuelle ting i det jeg har skrevet, der ikke holder, men da eksperterne ikke har skrevet, får du her mit bud.

Mvh. Kim

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen

Svaraktivitet:

(24)
#12 Svar postet d. 21-02-17 kl. 09:27. Emne: Et spørgsmål om en sten
Hej Gerner

Mvh. Kim

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen

Svaraktivitet:

(24)
#13 Svar postet d. 21-02-17 kl. 09:27. Emne: Et spørgsmål om en sten
Hej Gerner

Mvh. Kim

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Bang Jensen
#14 Kommentar postet d. 21-02-17 kl. 09:35. Emne: Et spørgsmål om en sten
Her er i øvrigt et eksempel på et søpindsvin, der er fastholdt i en flintsten. Som du kan se, blev det fundet under en fisketur

Mvh. Kim

Et spørgsmål om en sten (Her er i øvrigt et eksempel på et søpindsvin, der er fastholdt i en flintsten. Som du kan se, blev d)
Kim Bang Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (680 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#15 Kommentar postet d. 21-02-17 kl. 09:43. Emne: Et spørgsmål om en sten
Hej Kim,

Mange tak for din forklaring . Den giver mig en ganske god fornemmelse af, hvad der er sket, selvom jeg forstår, at det nok også kan være sket på en lidt anden måde.

Gerner

Besvar | Kommentér

Peder Flansmose

Svaraktivitet:

(57)
#16 Svar postet d. 21-02-17 kl. 17:20. Emne: Et spørgsmål om en sten
Et eksempel kan være at der har været et hulrum i kalken hvor det døde søpindsvin eller rester af det har lagt.

Herefter er der trukket kiselsyre ind i hulrummet og dannet flinten, derved får du dit aftryk.

/Peder

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#17 Kommentar postet d. 21-02-17 kl. 17:27. Emne: Et spørgsmål om en sten
Tak igen, Peder

Det er helt sikkert et omfattende område at sætte sig ind i, men nok også interessant.

Besvar | Kommentér

jette kessler

Svaraktivitet:

(1)
#18 Svar postet d. 28-03-17 kl. 22:48. Emne: Et spørgsmål om en sten
Stenen har været længere og den del søpindsvinet sad i, er brækket af og har kun efterladt de få aftryk der er synlige.

Besvar | Kommentér

Peder Flansmose

Svaraktivitet:

(57)
#19 Svar postet d. 29-03-17 kl. 16:43. Emne: Et spørgsmål om en sten
Søpindsvinet har lagt i et hulrum i kalken, kan have været delvis begravet i kalken så kun et lille stykke af det har været synlig i hulrummet, herefter er der trukket kiselsyre ind som er gået i forbindelse med kalken og har dannet flint som fylder hulrummet ud.

Overfladen på flinten får derfor aftegninger de ting den kommer i berøring med, i dette tilfælde bl.a. et søpindsvin.

Håber dette hjælper på din forståelse af hvordan aftgningerne er opstået.

/Peder

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator