Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. juli 2017

Masketægen Stephanitis takeyai ny for Danmark

Masketægerne (Tingidae) indenfor de næbmundede er fantastiske skabninger. De fylder ikke meget, når man ser dem i felten, men forstørret op er de helt unikke.

Se bl.a her: www.britishbugs.org.uk...tingidae

Derfor har jeg altid fotograferet dem, jeg er stødt på og 5/7 gav det for alvor pote.

Hvad jeg egentlig troede var en buskcikade dryssede ud af en prydbusk i udkanten af Vaserne. Det tog dog ikke mange sekunder at se, at der var tale om en masketæge over imod Rododendrontæge ud fra de første billeder. Et hurtigt tjek på nettet afslørede dog tydelige forskelle, bl.a den sorte "korstegning" på dækvingerne og sort pronotum. Det var ikke svært at finde en kandidat i S. takeyai på British bugs og ikke længe efter bekræftede Werner Meng bestemmelsen på Forum.

www.fugleognatur.dk...show_message

Arten stammer fra Japan, men har spredt sig til Nordamerika og Europa med Azalea-buske, artens foderplante.

Werner skriver i øvrigt at arten er kendt fra Nordtyskland, så den var forventelig herhjemme.


Foto: Morten Kofoed-Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: