Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
#10 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 14:51. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
P.S. linket til Naturstyrelsen er nede fra d. 22 september 2017, kl. 14:40? Måske bliver siden redigeret? I kan istedet set opslaget på danske-natur.dk: - se linket HER

Kommentér

Erik Steen Larsen
#11 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 14:56. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Man kan da håbe forfatteren har opdaget en fejl eller to.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Martin Bjerg
#12 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:01. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Håber det er en regel, der vil blive taget lempeligt på, i hvert fald hvis den udvides til at gælde, eller måske allerede gælder, alle grupper af fauna, som § 28, stk. 1, nr. 6 (Skræmme eller på anden måde forulempe dyrene eller beskadige huler og reder, yngel og æg) i adgangsbekendtgørelse, hvis den tolkes stramt, betyder.

Det vil i hvert fald sætte en stopper for alle "Hvad er det for en?"-trådene her på F&N, da man potentielt jo kan fotodokumentere ens egne ulovligheder, da enhver ukendt art, man er nødt til at spørge om, teoretisk kan være rødlistet. I Naturstyrelsens formulering lyder det som om al fangst af natsommerfugle er forbudt, rødlistet eller ej. Det er vist slut med at klække eller hjemtage ukendte larver til klækning eller fotodokumentering. Og rådene som ofte dukker op her på siden, med at prøve at klække den, vil også være at tilskynde til mulige ulovligheder. Synes nu det er synd for Kjelds fremragende service på denne side, at det er gået den vej ."Skræmme" er i hvert fald svært at undgå selv ved fotografering in situ, da larver jo ofte går i forsvarspositur eller lade sig falde ned, så også her vil en emsig person kunne indgive anmeldelse. Synes nu at billeder af spindere i skræmmepositur er ret flotte, men dem er det vel så slut med

Hvis man tolker bredt på "skræmme og forulempe" vil fotografers trampen, Styrelsens egen pleje med afbrænding, optrækning af træer samt drift af arealerne nærmest være umulig, da det næsten ikke kan undgås, at man skader eller forulemper et rødlistet kræ af en eller anden slags ved den slags aktiviteter.Desuden vil der kunne indgives en lang række klager mod kommunerne for slåning af grøftekanter, oprydning på deres arealer og andet, da der her også ret ofte vil være rødlistede arter. Så det bare med at komme ud og finde nogle rødlistede, så vi kan presse regioner og kommuner til at pleje lokaliteterne, så de ikke "forulemper" rødlistede arter, ved at tillade tilgroning. Hvordan de så skal pleje uden at forulempe andre rødlistede, må stå hen i det uvisse.

Hvis reglen også gælder alle andre dyregruppper er det i hvert fald slut med bille-, årevinge-, tovinge-, osv-eksperter i Danmark, da de grupper vel næppe kan undersøges uden at tage belæg. Suk. Håber at denne regel kun kommer til at gælde sommerfuglene, hvor skaden vil ikke at tillade "forstyrrelse eller forulempning", vel er mindst. Nej det vel endnu mere synd for fuglefolket, som vel ikke kan undgå at skræmme en rødlistet art eller to, når de er ude

Hyg.

Kommentér

Morten DD Hansen
#13 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:06. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Det er noget pangelværk at referere til en "gammel" paragraf i Adgangsbekendtgørelsen, når det, det i virkeligheden handler om, er en målrettet beskyttelse af udvalgte, truede arter, som burde være omfattet af Artsfredningsbekendtgørelsen.

Vi har ikke brug for regler, der ikke håndhæves - vi har brug for regler, der giver mening & håndhæves.

Kommentér

Erik Steen Larsen
#14 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:07. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hej Martin,

Jeg tænker det ikke er tilfældigt at siden er nede pt (error 404). Måske har en jurist stukket en finger i jorden

Der kommer forhåbentlig en redigeret version senere idag. Man har vel lov at håbe.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Mogens Holmen
#15 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:14. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Adgangsbekendtgørelsen præciserer, hvad offentligheden har ret til hhv. ikke ret til i forhold til sin færdsel på de omfattede typer af natur. Altså uden at skulle spørge ejeren om lov.

Naturstyrelsen har nu i rollen som ejer besluttet/meddelt, at styrelsen på sine arealer ikke giver lov til indsamling af rødlistede dagsommerfugle eller til indsamling af natsommerfugle, hvis sidstnævnte ikke sker som led i et godkendt forskningprojekt.

Kommentér

Martin Bjerg
#16 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:15. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hej Morten. Er det ikke den paragraf det handler om; det troede jeg? Hvis det bare er noget, der er nyformuleret, er det så kun sommerfuglene, det handler om? Der er vel ingen grund til at styrelsen vil tillade indsamling af rødlistede biller, hvis de ikke tillader indsamling af rødlistede natkræ. Måske andet end at der er lidt flere natsommerfuglesamlere end billesamlere. Som jeg læser (eller læste nu da siden er nede) teksten i forhold til natsommerfuglene, galt det alle natsommerfugle, store som små, rødlistede som ikke. Og det synes jeg nu stadig er noget rod.

Kommentér

Martin Bjerg
#17 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:27. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Og jeg må lige tilføje, at jeg personlig, på nær hjemtagning af en enkelt ukendt natsommerfuglelarve eller to om året, ikke bliver ramt af forbudet, da jeg ikke samler sommerfugle. Håber ikke at beslutningen danner præcedens og bliver udvidet til andre fauna-grupper, da det vil være en katastrofe for dansk insektudforskning og -interesse både på F&N-niveau og højere.

Kommentér

Martin Bjerg
#18 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 15:27. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Og jeg må lige tilføje, at jeg personlig, på nær hjemtagning af en enkelt ukendt natsommerfuglelarve eller to om året, ikke bliver ramt af forbudet, da jeg ikke samler sommerfugle. Håber ikke at beslutningen danner præcedens og bliver udvidet til andre fauna-grupper, da det vil være en katastrofe for dansk insektudforskning og -interesse både på F&N-niveau og højere.

Kommentér

Lars Bruun
#19 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 16:27. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
NST er på tynd is her. Bestemmelsen er ikke at ejer kan forbyde forulempelse af udvalgte arter. Alle arter er beskyttet af forbuddet og har været det hele tiden. NST har dog under skiftende navne udvist passivitet i en grad, så forbuddet ikke længere kan håndhæves. Alle har indrettet sig på at forbuddet ikke gælder smådyr, og det er for sent at skride ind nu.

NST kan lukke for adgang, hvis der samles for meget, men det andet her er noget makværk, rent juridisk. Der mangler en ny §.

Kommentér

Side 2 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator