Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. november 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Villy Olsson
#10 postet d. 12-04-08 kl. 13:57. Emne: Hvad siger i til det her?
Jamen så kan da bare købe denne her:

- se linket HER

Mvh.

Villy

Kommentér

Søren Brøndum Christensen
#11 postet d. 12-04-08 kl. 14:16. Emne: Hvad siger i til det her?
Ja det er da rigtigt Villy men den er 283 euro dyrere end 150´eren og så er vi igen ude i et kompromis i og med at det er en macrozoom, og de er sædvanligvis ikke så gode som dem med faste linser.....

Mvh Søren C

Kommentér

Villy Olsson
#12 postet d. 12-04-08 kl. 14:24. Emne: Hvad siger i til det her?

Søren, jeg valgte bare én, der nærmede sig de 150mm fra Sigma.

- se linket HER har et "hav" af objektiver til Sony/Minolta, men bar ikke 150mm Macro - som jo er rigtig god - også til Olympus

Mvh.

Villy

Kommentér

Jens Stolt
#13 postet d. 12-04-08 kl. 15:51. Emne: Hvad siger i til det her?
sigmas 150 mm makro er nok den bedste linse til sommerfugle.

Den har bare ikke VR. Og det mangles.

Derfor er 105 et godt kompromis.

105 eren kan lave det meste af hvad 60mm kan. De korte makroer er bedst til stillesiddende ting.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#14 postet d. 12-04-08 kl. 17:29. Emne: Hvad siger i til det her?
Planter er almindeligvis også stillesiddende - så det er derfor, Martin skal have en 60'er til dem, så er det lettere at få mere af planten med og evt. også miljøet - men også til larve/puppe-billeder.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#15 postet d. 12-04-08 kl. 17:31. Emne: Hvad siger i til det her?
Og i stedt for en tresser kan Martin med fordel vælge en Zigma 50 mm (billigere og kortere brændvidde).

Kommentér

Lars Andersen
#16 postet d. 12-04-08 kl. 17:59. Emne: Hvad siger i til det her?
Uanset om du vælger Nikon, Canon eller Sony, skal du tænke over tilbehøret som macro objektiver og evt. flash!

Jeg valgte for nogle år siden Canon, og har ikke fortrudt dette valg, selv om Nikon er meget godt med! Canon har for tiden det billigste kamerahus med liveview; 450D med 12M pixel, og 40D med 10M pixel. Der halter Nikon langt efter! Hvorfor liveview? Det er anvendelig til stillesiddende sommerfugle, hvor man kan eftertjekke fokussen med en forstørrelse på 5x og 10x på skærmen!

Hvor du for tilsvarende hos Nikon skal op i en D300 for at få denne funktion, men så overhaler det også Canon 40D kvalitets og prismæssigt! Prisforskellen imellem Canon 40D og Nikon D300 er ca. 4/5000.-dkr.

Canon og Nikon har et bredt udvalg af makro objektiver, som savnes lidt hos de andre mærker! Groft sagt er Nikon truckeren (ret solidt), hvor der er lidt ferrari over Canon, et lidt mere elegant lock, med lidt hurtigere objektiv skift!

Så i den billigste ende kan jeg anbefale Canon, hvor i mellem og topklassen har Nikon for tiden deres D300 og D3. Hvis det gælder fuldframe har Canon for tiden det bedste, men det koster!

Uanset om du vælger det ene eller det andet, er det dit egen indtryk at stå med kameraet i hånden der tæller!

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#17 postet d. 12-04-08 kl. 20:14. Emne: Hvad siger i til det her?
Canon har også en god makroflash og et 65 mm makroobjektiv, der forstørrer fra en til fem gange på planet (fullframe) (har selv begge, de fungerer godt, men de er dyre). Ellers som anført Sigmalinser, der optisk er nærmest på højde med canon, men mekanisk halter lidt efter, så de ofte ikke holder så længe.

Kommentér

Steen Drozd Lund
#18 postet d. 12-04-08 kl. 20:24. Emne: Hvad siger i til det her?
Hej Martin.

Jeg vil også tilslutte mig koret, der anbefaler Nikon eller Canon.

Jeg er bange for, at du virkelig bliver bidt af det, og så vil du ærgre dig over de begrænsninger, andre kameramærker giver. Det er dyrt at skifte kameramærke!

Jeg vil uden tøven anbefale en Nikon D300 og en 105 mm VR! Kortere brændvidder gør det svært at isolere motivet fra baggrunden ( plantefotos) , og 105mm har endvidere den fordel, at du får en god arbejdsafstand til insekterne.

D300 er et kamera med meget lidt støj, hvilket gør, at man kan arbejde med relativt høje iso-værdier!

Alternativet er måske Jens' D200 + 105 VR?

mvh Steen

Kommentér

Martin Bjerg
#19 postet d. 12-04-08 kl. 20:30. Emne: Hvad siger i til det her?
Ja jeg er også stadig ved D300 og MN 105, som absolut førstevalg. Skulle bare lige høre. Jeg tror voldsomt jeg kommer til at savne vippeskærmen fra mit Nikon Coolpix 8800, men det opvejes jo nok af de skarpere billeder, der kan tages med D300 og tilbehør. Skal bare lige have Lotto til at virke! Hygge.

Kommentér

Side 2 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator