Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
#10 Kommentar postet d. 28-06-18 kl. 15:42. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
Men den står i en spand vand udenfor og har det godt

Kantet Dueurt ???

Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken... (Men den står i en spand vand udenfor og har det godt
:-)

<b> Kantet Dueurt ???
:-))
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#11 Kommentar postet d. 28-06-18 kl. 15:42. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
Hej Per

Planten er så voksen, at du godt kan lukke en (næsten) moden kapsel op, og se på størrelsen af frøene. Hvis mange af dem er uudviklede; dvs. hvis mange frø er påfaldende små i forhold til resten - så har du nok fået fat i en artshybrid. De S****s hybrider er forbandet svære at give korrekt ID.

hilsen fra Henry

PS: muligheden Rank Dueurt er da til stede! Det kunne evt. være den art, men så skal flere detaljer undersøges. F.eks. om du kan finde bare eet enkelt kirtelhår på hele planten (se især efter på overbægeret).

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#12 Kommentar postet d. 28-06-18 kl. 15:48. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
Tak, Henry

-ja, der var en lille gnist oven i hovedet, der sagde noget om hybrider...

-men den blev slukket hurtigt.

Du har så tændt gnisten igen...

-og jeg svovler med dig...

Men den står derude -jeg skal ud og stege frikadeller, så der ventes med yderligere undersøgelser. De klarer sig godt i vand, så det skader nok heller ikke, at den får lov til at samle sig/gro lidt videre

Per

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#13 Kommentar postet d. 29-06-18 kl. 19:10. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
er vi sikre på, at det er et taxon med kølleformet støvfang - jæ ka´tte se det på billederne!

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#14 Kommentar postet d. 29-06-18 kl. 19:18. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
Efter min tur i dag med Claus fra Aars vil jeg senere se, om ikke den i vandspanden stående Dueurt lader sig fotografere

Heroppe var også Dueurter

- lettere bestemmelsesvenlige -Kær-Dueurt

Dog et andet glimt ....for underholdningens skyld...

Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken... (Efter min tur i dag med Claus fra Aars vil jeg senere se, om ikke den i vandspanden stående Dueurt l)
Foto: THY-Gøgeurt
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#15 Kommentar postet d. 29-06-18 kl. 19:21. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
lidt af en afledningsmanøvre i denne fodboldløse tid ...

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#16 Kommentar postet d. 29-06-18 kl. 19:27. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
Hvorfor skal det være så kedeligt alt sammen...

Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken... (;-) Hvorfor skal det være så kedeligt alt sammen...
8-))
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#17 Kommentar postet d. 29-06-18 kl. 19:47. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
"kedeligt" - har været rundt med Mogens Thornbajer efter fynske Rubi hele dagen (& vi kunne godt holde varmen på denne "kølige" sommerdag)

landets måske p.t. eneste bestand af Rubus aphananthus (& Nordfyns 2 eneste ex. af Pors) står desværre i vejen for den nye lynjernbane mellem Kbh. & Århus ... (skal vi mon ha´ både den & Kattegatforbindelse med tog over Samsø??)

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#18 Kommentar postet d. 03-07-18 kl. 20:02. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
Her blomst nær på

Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken... (Her blomst nær på
:-))
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#19 Kommentar postet d. 04-07-18 kl. 13:02. Emne: Jeg hev en Dueurt op fra vejsiden mod hvedemarken...
kølle

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator