Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. oktober 2018

Blomstertægen Dicyphus escalerae (Lindberg, 1934) - ny for DK

I forbindelse med en arbejdstur til Sjælland, blev det søndag eftermiddag (d 21/10) tid til lidt kratlusk omkring det lejede sommerhus ved Stillinge Strand nordvest for Slagelse. Der blev rystet til lidt af hvert og blandt fangsterne var en Dicyphus-art, som forekom i flere eksemplarer på en maskeblomst op ad sommerhuset, og den skulle vise sig at være rigtig interessant.

Da jeg i dag kiggede nærmere på mine fotos af blomstertægen, kunne jeg nemlig ikke få den til at passe med nogle af de danske arter. Jeg gik derfor ind på miridae.dk og søgte på de Dicyphus-arter, som angives at være forventlige i Danmark. Her sprang Dicyphus escalerae med det samme i øjnene - den kortvingede form af arten lignede mit dyr på en prik!

Werner Meng kunne lidt senere på aftenen bekræfte min mistanke og oplyste yderligere at arten har været under udbredelse de sidste par år:

www.fugleognatur.dk...show_message

Arten er især tilknyttet haveplanten Haveløvemund (Antirrhinum majus), men kan også findes på andre arter af slægten Antirrhinum. Den må helt sikkert kunne findes andre steder i landet, så hold øje med den!

For nærmere information om arten henvises til nedenstående link, hvor der et stykke nede på siden er en artsbeskrivelse.

academic.oup.com...5003105


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: