Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. maj 2008

Fotoudstyr - hold da op hvor er der sket meget!

Da jeg kiggede en stribe fotos af en træløber igennem, som jeg tog forleden, kom jeg til at fundere over, hvor meget der egentlig er sket på den fototekniske front, siden jeg fik mit første kamera for næsten 30 år siden.

Det var en Pentax K1000. Nul automatik, dog var der indbygget lysmåler. Men man skulle selv nørkle blænde/lukkertid på plads ved at kigge på en viser i søgeren. Og filmen skulle trækkes frem efter hvert billede. Manuel fokus selvfølgelig.

Så kigger jeg på et ganske almindeligt billede af en træløber. Intet usædvanligt ved det, overhovedet ikke. Men under de samme omstændigheder havde jeg aldrig haft en chance for at tage fotoet dengang for 30 år siden.

For det første havde jeg aldrig nået at stille skarpt på den lille fugl, som vimsede rundt. Det klarede autofokusen.

Eksponeringen havde været et problem, fordi lyset skiftede, mens fuglen fistrede op og ned af træstammerne. Det klarede den indbyggede lysmåler helt automatisk - bare stil blænden og kameraet finder lukkertiden.

(jeg måtte så lige give 1/3 blænde ekstra, men det var også nemt.)

Jeg kunne straks på kameraets skærm se, at eksponeringen var korrekt. I stedet for efter en uges venten at få en film tilbage med 36 fejlbelyste billeder. Det er jo digitalt det her!

Og så var der ikke meget lys inde i skoven. Ingen problem - kameraet stilles på 640 ISO - stort set ingen billedstøj

Men for at få lidt dybdeskarphed måtte jeg vælge blænde 8, så selv med det høje ISO-tal fik jeg en lukkertid på 1/50 sekund - med 700 mm tele... No problemo, objektivets indbyggede stabiliseringsfunktion kvalte rystelserne. (Fuglen skal dog ved en sådan lukkertid sidde stille!)

Og da det hele jo er digitalt, kan jeg kigge mine billeder, straks jeg kommer hjem fra tur.

Jeg kan godt forstå, at fotografering er blevet rigtigt populært efter den digitale tekniks indtog og prisfald. For hvor kan man få taget mange billeder i situationer, hvor man som gammel film-fotograf bare måtte give op eller leve med dårlige resultater. Det er blevet meget sjovere at være fotograf :-)


Foto: Kim Biledgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: