Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. februar 2019

Naturpleje i højmose. Erfaringer?

Hej alle sammen

Min familie og jeg har netop overtaget en gammel gård med tre hektarer jord til, og vi har mange planer for, hvad der kan gøres ved den. Store dele af gruden er §3-område.

Selve grunden indeholder flere forskellige naturtyper, herunder et gennemstrømmende rent vandløb, hvori bækørreder gyder, højmose med tæt elleskov, blandingsskov og våd eng. Særligt mosen er noget tilgroet, og der er behov for at få igangsat noget naturpleje, vil jeg mene. Jeg er ved at udarbejde en ansøgning om tilskud til naturpleje hos kommunen (Herning). Er der nogen, der har erfaring med at skrive sådan en og ved, hvad det vil kræve udgiftsmæssigt at få ryddet træer i en højmose?

Mit næste spørgsmål går på forebyggelse af genetablering af skov. Hvilke dyr ville bedst egne sig til afgræsning i sådan et område? Vi har selv tænkt på marsk- eller ertebølllefår, men mangler igen at høre lidt om andres erfaringer.

Håber at nogen kan hjælpe.

Mvh Lærke

De senest indberettede arter i Naturbasen: