Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. april 2019

Står verdens undergang for døren eller hvad?

Allerede sidste sommer, den varme og tørkeramte sommer 2018, bemærkede jeg, at der i forhold til det normale syntes at være påfaldende få bier i min have (og det gjaldt alle slags bier). Eftersom haven blev grundigt vandet med mellemrum sommeren igennem, registrerede jeg ingen tab af blomster, som kunne forklare fænomenet. Jeg formodede, at det var den elendige, kolde og pjaskvåde foregående sommer (2017), der måske havde forårsaget en midlertidig nedgang i antal hos bierne. Og nogle bier VAR der da.

Men i dette forår er det helt galt i haven. Jeg så een enkelt honningbi ultimo februar, som vel var lokket frem af det påfaldende lune vejr i den sidste del af måneden - men ak, på det tidspunkt havde haven endnu ikke rigtig produceret noget, bien kunne leve af. Jeg har ydermere set siger og skriver 5 Andrenaer her i marts/begyndelsen af april (hvoraf den ene Andrena virkede syg, den tumlede rundt nede på jorden og faldt ofte om på ryggen) - og så har jeg fået korte glimt af 4 humlebier. Det er, hvad det er blevet til i år. 10 bier set på halvanden måned.

Min have er ganske blomsterrig, og der bruges ALDRIG gift i den. Bedene har i et stykke tid bugnet af blomstrende russisk skilla, snepryd, hvide anemoner, et væld af lungeurter etc. Især lungeurterne plejer på denne årstid at være MEGET besøgt af bier, især forskellige humlebier, ligesom havens to buske af sorten Pieris ´Forest flame´ netop nu står fyldt med klaser af gullighvide blomster. Pieris-blomsterne plejer at være så omsværmede - især af humlebier, men også andre arter bier - at man ligefrem kan høre en permanent nynnende lyd i luften, når man nærmer sig disse buske på denne tid af året. I år har jeg hidtil ikke set EEN ENESTE bi besøge dem!

Jeg ved jo godt, at bierne er i krise de fleste steder i verden i disse år, og at ikke mindst Danmark behandler dem elendigt. Men SÅ slemt???

Så jeg vil gerne høre, om andre har gjort tilsvarende sørgelige erfaringer her i 2019, eller om det kun er mig. Når man stiller den slags spørgsmål - "har andre mon oplevet det samme som mig?" - er det gerne indforstået, at man egentlig helst så, at man ikke var alene (fælles skibbrud er ofte så skønt!). Men denne gang håber jeg VIRKELIG, at jeg står alene med oplevelsen.

Gør jeg mon det?

Vh Elisabeth

De senest indberettede arter i Naturbasen: