Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. april 2019

Er det en halsbåndsmus, der har spist kirsebærsten og en enkelt hasselnød her i mit hule syrentræ?

Billederne er fra sidste sommer. Juni og juli 2018. Århus.

Hvem har spist her?

Da jeg lugede en del bunddække væk under syrentræet, fandt jeg alle disse kirsebærsten, hvoraf de fleste var spist gennem et lille hul i skallen. De åbnede sten, som åbenbart var spist lå på jorden for foden af træet.

Naboen har et kirsebærtræ, som solsortene plyndrer på et døgns tid, og nogen kommer og samler stenene sammen og lægger dem pænt i mit hule syrentræ. Således blev dette spisekammer fyldt op lige efter kirsebærorgiet. Her i vinter er der intet.

Jeg gætter selv på en halsbåndsmus, da jeg har læst, at de kan lide kirsebærsten.

Hasselnødden var en, jeg havde kastet ud ad vinduet for at skræmme en kat væk, der jagtede en fugleunge på græsplænen. Næste dag lå den også pænt i hulningen i træet.


Foto: Marie Engling

De senest indberettede arter i Naturbasen: