Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juli 2019

Vilde vejrabatter ?

Jeg har i et par år forsøgt at få kommunen til at lade mig selv passe min vejrabat. Jeg ville så gerne slå med le, så jeg på den måde kan skabe en strimmel med blomster til glæde for vejfarende - OG insekter. Indtil nu forgæves, og det ærgrer mig i høj grad blandt andet fordi Møn er udpeget som Danmarks eneste biosfærereservat, så her burde man da gøre ALT for det levende liv.

Efter at have kommunikeret med forvaltningen agter jeg nu at henvende mig til politikere. Overfor dem kunne jeg tænke mig at argumentere med at andre kommuner - som så ikke er biosfærereservater - har udpeget områder med vilde vejrabatter. Indtil nu har jeg fundet ud af, at Lolland Kommune har opsat skilte nogle steder, hvor man så har begrænset slåning med slagleklipper, som virkeligt er grusomt for plantelivet.

Dejligt hvis jeg kan oplyse min kommune om andre kommuner, hvor man har fundet administrative metoder til at tage hensyn til naturen på vejrabatter, så jeg hører gerne, hvis der i din kommune er sådanne tiltag???. Med venlig hilsen Lis Ravnsted

De senest indberettede arter i Naturbasen: