Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3018)
#10 Svar postet d. 06-11-19 kl. 20:20. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Landsby-champignon lugter af urin og ser anderledes ud

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#11 Svar postet d. 06-11-19 kl. 20:22. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Det er der ingenting der gør Niels, jeg er også varm på Landsby-champignon, men jeg synes også den bør på svampeatlas, til registrering Prægtig Champignon tror jeg ikke på, svampen er for bleg, hatskællene utydelige og økologien er ikke i øjet, den sidste er en skov (og park) art, gror ikke i det åbne land.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#12 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 20:29. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Hej Uffe

- nå, sådan opfattede jeg det nu ikke, men du lyder meget sikker, når du siger Prægtig Champignon, - har den ikke brunlig skællet hat. ?

mvh

Finn

Hvad med Landsby-champignon, den dufter af anis og har skællet stok, har jeg set på Atlas.

mvh

Finn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#13 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 20:32. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Det må du godt begrunde nærmere Aksel, det er rigtigt at den har en lidt sjov lugt, men dog med mandel/anis-komponent.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#14 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 20:32. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Det må du godt begrunde nærmere Aksel, det er rigtigt at den har en lidt sjov lugt, men dog med mandel/anis-komponent.

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#15 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 20:38. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
- nå da, jeg er bagud.

- man kunne da godt ønske at urin duftede som "Kongen af Danmark", - den duft er jeg nu ikke i tvivl om, og det der med skæl på hatten forstår jeg nu ikke, - for mig så den da glat ud.

mvh

Finn

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3018)
#16 Svar postet d. 06-11-19 kl. 20:44. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
- se linket HER

Måske en fejlhuskning - jeg har fundet landsby-champignon få gange

Men navnet urinascens lyder ikke positivt

Jeg finder prægtig champignon i granplantager og i vejkanter - de er ikke altid gulskællede som unge.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#17 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 20:48. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Fra en svunden tid hvor jeg ikke boede vest for israndslinien, husker jeg den som anis-duftende. Det øjeblik den blev smidt på panden, kom der en urinagtig duft, der dog lynhurtigt forsvandt.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#18 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 20:51. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Aksel den har også heddet macrosporus og kuehnerianus begge viste sig så at være synonymer til det ældre navn urinascens - men som en af mandel-champignonerne har den (også) mandel til anislugt, ser i øvrigt at Læssøe og Petersen skriver at den kan gro i skov, så den økologiske forskel til Prægtig gælder ikke. Jeg er overbevist om landsby-champignon, men som sagt er jeg spændt på hvad Jens og Thomas vil sige til den på atlas. - På et møde fornylig fortalte Jens at man godt kunne kende den i felten som ung, på den meget kraftige statur og den skællede stok.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#19 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 21:13. Emne: Kæmpesvamp i vejkanten
Hvis det ellers kunne interessere - på det britiske site "First Nature" står der følgende om artens duft:

"When young the Macro Mushroom gives off a faint but pleasant smell of almonds, but as the fruitbody ages its smell becomes increasingly ammoniacal (or like urine, as its specific epithet suggests). The taste is very like that of the familiar commercial button mushroom (the cultivated form of Agaricus bisporus)."

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator