Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#10 Svar postet d. 04-12-19 kl. 21:47. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Mange tak

Det er dog kun på den øverste fugl, at jeg kan se nye svingfjer, men den venstre har dog også fået nogle få mørke, adulte fjer her og der.

Hvad angår spørgsmålet om hvorvidt Stær kan have mere end et kuld årligt, er der åbenbart delte meninger....

At ét Stærepar fodrer unger i en kasse, hvor der kort tid inden er fløjet et kuld af reden, er ikke gyldigt bevis for at det er det samme Stærepar der er tale om

Denne logiske konklusion deler jeg med forfatteren af nedenstående artikel, som imødegår den i USA tidligere vidt udbredte forestilling om at Stær normalt har to, ja endog kan have tre kuld pr sæson(!).

Han har simpelthen påført farve på ynglende Stæres fjerdragt, så han har kunnet følge fuglene rundt om i yngleområdet, og han fandt ingen fugle som ynglede to gange.

Teorien om at Stær kan have to kuld, er tilsyneladende en af ornitologiens mest sejlivede myter, så dejligt at se den blive stedt til hvile i denne storartede artikel

Læs den gerne, og bliv klogere på denne arts ynglebiologi.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#11 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 22:12. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Mange tak Michael - 1 el.2 kuld stære her i landet (DK) må gerne tages op her i tråden - så venter lige med at lukke .....

Men har fået svar på mit spørgsmål

Hilsen Karenmarie

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#12 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 22:35. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Hej Peter

Der mangler et link til den artikel du omtaler

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#13 Svar postet d. 04-12-19 kl. 22:52. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Undskyld, det kommer her:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#14 Kommentar postet d. 04-12-19 kl. 23:36. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Læsestof til natten!

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2184)
#15 Svar postet d. 05-12-19 kl. 07:27. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Nu har jeg kikket billederne flere gange. Og ja klart stære.

Men er det virkeligt ungfuglefjer, hvor meget gør uskarpheden og lyset i virkeligheden ??.

Synes umiddelbart jeg ser vinterdragtsfjer forskellige steder på fuglene alt efter hvilket billede jeg ser på.

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#16 Kommentar postet d. 05-12-19 kl. 09:11. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Peter, jeg er bange for, at en undersøgelse af stære i Ohio ikke kan bruges til at sige noget om hvorvidt danske stære har 2 kuld.

Jeg har også i år oplevet, at der i en stor andel af mine stærekasser var 2 kuld. Det siger dog intet om, hvorvidt kuldene er opfødt af de samme forældrefugle.

Sikkert er det dog, at der er kommet usædvanligt mange danske stæreunger på vingerne i år, og det er der brug for.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#17 Svar postet d. 05-12-19 kl. 11:16. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Palle har fat i noget, for det ville jo være helt ude i hampen at se ungfugle af Stær i december

Mht til Einar´s ´angst´ for at Ohio ikke kan sammenlignes med Danmark, vil jeg ile ham til undsætning:

Det er arten Stær vi taler taler om, ikke så meget HVOR den lever, men snarere om dens biologiske adfærd overhovedet giver mulighed for 2 kuld på en sæson?

Stær blev indført fra Europa til USA i 1930´erne, og har næppe kunnet nå at udvikle en så væsentlig forskel i ynglebiologi fra sine Europæiske stamfædre.

Undersøgelsen jeg linker til, giver jo netop en logisk forklaring på det tilsyneladende 2. kuld, nemlig at der i en given Stærebestand findes fugle, som er sent ynglende (måske førstegangsynglende, eller par der er mislykkedes med første yngleforsøg), og disse nupper så chancen, når det første holds unger flyver fra de eftertragtede ynglesteder i redekasser, eller spættehuller.

Tænk blot på hvor absurd det ville være hvis arter som Stor Regnspove, Stor Flagspætte eller Stor Skallesluger, pludselig begyndte at få to kuld

Det ville jo overhovedet ikke kunne lade sig gøre, og DET er den grundlæggende indvending jeg (og forfatteren til artiklen) har mod teorien om et givent Stærepars evne til at kunne nå to kuld på et år......

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(514)
#18 Svar postet d. 05-12-19 kl. 11:44. Emne: To Stære - - - - eller hvem?
Sig mig, er det ikke bare to vindrosler? Det var da min første indskydelse. Vingetegning synes jeg ligner, halens form. En ung stær i fældning skulle jo have lyst hoved.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#19 Kommentar postet d. 05-12-19 kl. 12:57. Emne: To Stære - - - - eller hvem?

Altså Verner

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator