Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(44)
#10 Svar postet d. 13-08-20 kl. 18:51. Emne: Hvilken mus?
Jacobs mus er noget vredet i kroppen, hvilket "forstyrrer" den sorte stribes forløb. Ser man bort fra den sorte stribe - selv om det imø ER en sort stribe (ses tydeligt nok fra haleroden til den uglede pels på midtryggen - resten af vejen er pelsen i udu) - så er der nok, der udelukker rødmus og markmus.

Markmus kan udelukkes pga. den alt for lange (og nøgent-skællede) hale og for store ører. desuden er Jacobs mus relativt lys under hagen, mens markmus oftest er mere stålgrå. Endelig er markmusens ryg og flanker normalt mere gråbrune.

Rødmus er et bedre bud, da også rødmus har lysere hage og desuden har større ører end markmus. Jacobs mus er også lidt bleg i farven til rødmus, men igen - dette kan variere. Dog er halen igen for lang og nøgent-skællet til rødmus.

Brandmus er en Apodemus ligesom skovmus og halsbåndmus, men den er lidt mindre og mere korthalet. Brandmusehale passer fint til Jacobs mus . Selv om den ikke er lige i øjet som brandmus ser det mest sandsynligt ud, at det er en sådan.

Brandmus er vidt udbredt og almindelig på Lolland/Falster, men findes også øjensynlig velrepræsenteret i området omkring Billund/Filskov/Grindsted (og et par andre steder i Jylland). Se kortet for brandmus her på sitet.

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#11 Svar postet d. 14-08-20 kl. 13:33. Emne: Hvilken mus?
Jeg vil stadig tillade mig at tvivle på brandmus. Bl.a. på grund af det runde studsmusehoved og manglende halelængde, der vel skulle være næsten lige så lang som kroppen. På foto er halen lige godt og vel som halvdelen af kropslængden. Endelig er der stadig den sorte stribe, som burde være midt på ryggen.

Besvar | Kommentér

Jacob Niss
#12 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 15:54. Emne: Hvilken mus?
Jeg kiggede efter musen i morges, men den er desværre væk. Jeg har lidt yderligere billeder fra i går, håber det kan opklare musens identitet.

Hvilken mus? (Jeg kiggede efter musen i morges, men den er desværre væk. Jeg har lidt yderligere billeder fra i gå)
Jacob Niss har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jacob Niss
#13 Kommentar postet d. 14-08-20 kl. 15:55. Emne: Hvilken mus?
Sidste billede

Hvilken mus? (Sidste billede)
Jacob Niss har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#14 Svar postet d. 14-08-20 kl. 16:01. Emne: Hvilken mus?
Tak for det. På det sidste foto mener jeg det er tydeligt, at halen er for lang til rødmus. Nederst ligner det sorte en rigtig stribe, hvorimod striben øverst så ud som om de sorte underhår kom frem. Mener også det mest ligner en brandmus.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#15 Svar postet d. 15-08-20 kl. 00:11. Emne: Hvilken mus?
Jeg kan godt se nu, at halen er for lang til mark-og rødmus.

Men det der ligner en stribe er i hvert fald ikke rygstribe, for det er jo siden af musen man ser. Og på billedet her har jeg tegnet lidt, hvor striben skulle være.

Farven er jo også helt forkert til brandmus

Hvilken mus? (Jeg kan godt se nu, at halen er for lang til mark-og rødmus.

Men det der ligner en stribe er i hv)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(44)
#16 Svar postet d. 17-08-20 kl. 11:01. Emne: Hvilken mus?
Man kan ikke på sådan et dødt kræ regne helt med forløbet af f.eks. en rygstribe. Mus har vildt meget "løs" hud - og er derfor de nemmeste dyr (jeg kender til) at gribe i nakkeskindet, da der selv på dværgmus er masser at få fat i. Dette betyder samtidig at tingene nemt "forrykkes" på et dødt dyr, der er smidt lidt omkring. Skal man have en idé om forløbet skal musen først have glattet pelsen og lægges pænt. Bemærk dog at striben starter ved haleroden - og at den er for pæn til blot at være kig til den mørke underpels (som ses lidt højere oppe på ryggen). Så jeg er fortsat på "stribeholdet"

Farven er som nævnt tidligere drilsk, da der forekommer både alders- og individuel variation. Alder betyder ofte mange lysere/blegere/mere grå dyr på denne årstid, da der allerede er mange ungdyr derude. Og ifht. individuel variation kan jeg nævne at mere gråbrune (lidt markmuselignende) rødmus er relativt almindelige, og at f.eks. gulbrune varianter forekommer - og noget tilsvarende gælder de andre smågnaverarter.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#17 Svar postet d. 17-08-20 kl. 11:59. Emne: Hvilken mus?
#16 Michael

Uanset musen så skulle have løs hud, så bortforklarer det jo ikke, at rundingen på låret, på nogen måde ville ende i en stribe som skulle befinde sig midt midt på ryggen af musen, som det ses på billedet, hvilket fortæller, at striben faktisk befinder sig et stykke nede på siden af musen.

Så ville man i hvert fald som minimum kunne se, at huden skulle være foldet.

I øvrigt så synes jeg nu ikke at skindet på mus skulle være så løst som du vil gøre det til, og jeg har da haft fat i utallige døde mus når de skulle smides ud sammen med katten der havde slæbt dem ind..

Så nævner du haleroden, javist striben starter et eller andet sted ved haleroden, men ikke helt ovenpå hvis nu man holder sig til det faktum, at musehaler er mørkest på oversiden

Besvar | Kommentér

Jacob Niss
#18 Kommentar postet d. 17-08-20 kl. 15:59. Emne: Hvilken mus?
Min viden om mus er ret begrænset, så synes bare at det er spændende at identifaktion åbenbart ikke er så ligetil.

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(44)
#19 Svar postet d. 17-08-20 kl. 18:07. Emne: Hvilken mus?
At identifikation af småpattedyr ikke er så ligetil, kan man se ved at gå ind i fotogallerierne for småpattedyr her på sitet. Der er masser af oplagte fejlbestemmelser - og derudover en del obs med foto, hvor jeg ikke ville turde sætte sikker art på. "Din" mus her, Jacob, er i sidste kategori. Vi kan snakke frem og tilbage om sandsynligheder, men sikkerhed får du kun ved bedre fotos

Og "din" mus er et godt eksempel:

- Rygstriben. Er den der eller ikke? Uden sikker rygstribe er den ikke en sikker brandmus.

- Halen. Alt for lang til rødmus/markmus. Ser for kort ud til skovmus. Dette kunne pege på brandmus. MEN skovmus og halsbåndmus kan sagtens miste dele af halen. Det man kan se af halespidsen tyder dog ikke på halespids-tab.

- Farverne. For "blege" til typisk brandmus - men kunne være en ung eller ualmindeligt lys.

- Bagbenene. Virker lovlig spinkle til halsbåndmus og måske også til skovmus. Desuden virker de mere grå end oftest hos skov-/halsbåndmus.

Altså ikke noget, der giver en sikker identifikation. Dog er vi næsten sikkert ovre i Apodemus

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator