Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

inge Thomsen
#10 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 14:57. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Hej Lis.

Tak for dine indlæg.

Jeg kunne dog ikke finde på at smadre stenen

I stedet har jeg taget et foto ind gennem stenens ene hul hvor man kan se en Koral lignende gevækst der sidder på en stilk inde midt i stenen. Jeg har også konsulteret Stenklubbens formand, som faktisk mener er der er tale om en Rasle sten, om end et usædvanligt stort eksemplar.

MVH Inge

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#11 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 16:18. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive

Fornem opfølgning!

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#12 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:00. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Hej Inge. Nej - jeg forstår udmærket at du ikke vil smadre din fine store sten.

Der er et mundheld, der siger, at det er menneskeligt at fejl, men djævlsk at fremture, så med risiko for at blive beskyldt for at være i den sidste kategori vil jeg nævne, hvorfor jeg stadig tror, at din sten er et redskab, som en flintesmed har brugt.

Ud over størrelsen af stenen, syns jeg at det ser ud til at der er slagmærker på overfladen. Det har jeg aldrig set på de raslesten - kugleflint, som jeg har fundet her på Møn. Jeg vedhæfter et billede af tre sten. Den ene er en ægte raslesten (Plintosella resonans), og selv om den har ligget i brændingen ved Møns Klint har den på ingen måde de slagmærker. De to hvide sten, har jeg samlet op, dengang der var det store klinteskred i 2001.

Raslesten - hvor store kan de blive (Hej Inge. Nej - jeg forstår udmærket at du ikke vil smadre din fine store sten. 

Der er et mundhe)
Foto: Plintosella resonans - Møns Klint
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#13 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:01. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
- og her er et billede af tre kugleflint.

Raslesten - hvor store kan de blive (- og her er et billede af tre kugleflint.)
Foto: Møns Klint
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#14 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:03. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
- og skredet i 2001, hvor Taleren røg i havet og vi havde en fossilfest!

Raslesten - hvor store kan de blive (- og skredet i 2001, hvor Taleren røg i havet og vi havde en fossilfest!)
Foto: Klinteskred 2001 - Taleren blev tavs
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#15 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:08. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
- siden jeg som barn og ung brugte dejligt mange og gode timer med at luge sukkerroer på marker, hvor stenalderfolk tidligere har boet, har jeg og min familie interesseret os for stenredskaber. Når man gik der med næsen i jorden, var det en fest at finde en økse eller bare en skraber, og jeg er vild af beundring for teknikken.

Med risiko for at få en copyright-sag på halsen vil jeg lige bringe et billede af min bog "Mand og Flint", hvor en nutidig person demonstrerer, hvordan flinteredskaberne blev tildannede bl.a. ved brug af en amboltsten, der kan holdes i hånden.

Raslesten - hvor store kan de blive (- siden jeg som barn og ung brugte dejligt mange og gode timer med at luge sukkerroer på marker, hvo)
Lis Ravnsted-Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#16 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:12. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
- det eneste jeg syns som ikke rigtigt passer på amboltsten eller slagsten er, at stenen er af flint. De slagsten jeg har set var alle af granit eller gnejs. Jeg har desværre ikke en liggende, men her er et link til et billede: - se linket HER

- og så tror jeg bare at svaret på stenens form skal blæse i vinden. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(9)
#17 Svar postet d. 06-09-20 kl. 16:34. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Jeg synes det er helt klart, at stenen er et (usædvanligt stort) eksemplar af kugleflint: Man kan jo ligefrem se den forstenede kiselsvamp på makrobillederne!

Mon ikke den nubrede overflade skyldes enten transport med istidens gletsjere eller måske endda brug i en cementmølle? Randers er jo lidt langt "hjemmefra".

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

inge Thomsen
#18 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:40. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Hej Lis.

Tak for din besvarelse.

De "lærde" er åbenbart svært uenige (

Jeg kender godt Rasle stenene fra Møn, jeg har været der som barn hvor vi fandt 2 Rasle sten da vi besøgte stedet.

Jeg antager, at du har set mit sidst indsendte foto, hvor det er lykkedes mig at fotografere en Koral lignende gevækst der sidder på en stilk inde i stenens midte, jeg ved ikke om det kunne være en rest af Kiselsvamp?

Mit sidste tiltag for at verificere stenen må vist blive at konsultere Kultur Historisk Museem i Randers, hvor man også har en stor Stenaldersamling og også har tilknyttet Arkæologer.

Venlig hilsen Inge

Besvar | Kommentér

Christel Jensen

Svaraktivitet:

(12)
#19 Svar postet d. 08-09-20 kl. 15:14. Emne: Raslesten - hvor store kan de blive
Undskyld jeg laver et ikke-relevant indlæg i jeres tråd. Det ser ud til at man ikke længere kan oprette nye tråde på dette forum, og fossiler/sten har ikke fået en plads på naturbasen. Derfor vil jeg lige gøre opmærksom på at alle er velkomne på Den fynske Stenklubs forum på - se linket HER - man behøver ikke at være fynbo

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator