Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ruth Ahlburg
#10 Kommentar postet d. 08-09-20 kl. 08:25. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Den 8.september kl. 8.18: Tarmene er blevet tømt

Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve? (Den 8.september kl. 8.18: Tarmene er blevet tømt
)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#11 Kommentar postet d. 08-09-20 kl. 12:21. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Uha, forpupningen er lige oppe over!

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#12 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 10:25. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
I aftes kl. 22 var der ikke sket noget, men til morgen kl. 7 havde 32 af de 35 larver forpuppet sig

Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve? (I aftes kl. 22 var der ikke sket noget, men til morgen kl. 7 havde 32 af de 35 larver forpuppet sig)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#13 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 10:35. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Klokken 10 ( 9. september) har de sidste 3 af de 35 larver forpuppet sig.

Pupperne er meget mørkere end pupperne af Eulophus ramicornis, jeg fandt i juni 2014 - og det er 3 måneder senere på året.

Vides det om Eulophus ramicornis har flere kuld om året?

Og hvordan skal jeg håndtere pupperne så jeg sikrest får voksne individer, som kan artsbestemmes? Dvs, skal jeg tage dem indendørs for at få det overstået hurtigt - eller lade dem overvintre i et udhus?

Mvh Ruth

Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve? (Klokken 10 ( 9. september) har de sidste 3 af de 35 larver forpuppet sig. 
Pupperne er meget mørker)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#14 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 13:01. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Det kan næsten ikke være andet end Eulophus-larver. Se evt her, hvor en helt livscyklus er dokumenteret: - se linket HER

Der findes en anden snyltehveps, Copidosoma floridanum, som også praktiserer polyembryoni. Men dens skadebillede ser noget anderledes ud selvom pupperne også er mørke: - se linket HER

Farven på pupperne kan godt variere i løbet af året, men generelt er de mørkere, jo mere modne de er. Måske efterårsudgaven er så mørk som på dine billeder i forhold til sommer-populationen. Behold dine pupper indenfor, de burde snart klække i varmen. Bare sørg for, at der ikke går mug i dem.

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#15 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 14:01. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#16 Kommentar postet d. 13-11-20 kl. 20:09. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Hej Ruth

Fantastiske billeder og dokumentation. Men hvordan er det endt? Har du fået hvepse ud af det, og er de bestemt og obset?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#17 Kommentar postet d. 14-11-20 kl. 16:01. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Jeg går stadig og håber på, de stadig lever og klækkes. Jeg gætter på, det først bliver til foråret.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#18 Kommentar postet d. 19-11-20 kl. 18:21. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Tak, jeg håber du får klækket dem, og så må du endelig få meldt dem og lagt de fantastiske billeder i Galleriet

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#19 Kommentar postet d. 16-04-21 kl. 13:04. Emne: Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve?
Pupperne er begyndt at klække i dag af de pupper, jeg har opbevaret i frostfrit udhus. 7 hunner, ingen hanner indtil videre.

Eulophus ramicornis larver på kamelspinderlarve? (Pupperne er begyndt at klække i dag af de pupper, jeg har opbevaret i frostfrit udhus. 7 hunner, ing)
Klik på billedet for original størrelse (2102 x 1287)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator