Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Vibeke Tossell
#10 Kommentar postet d. 09-09-08 kl. 19:00. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Tak Jacob - den er allerede på vej til dig, blev sendt i eftermiddag.

Billederne er fra d. 7.9.08 - Jeg samlede den dagen efter.

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#11 Svar postet d. 10-09-08 kl. 20:57. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Hej Anne Vibeke

Erik Rald har ganske ret - det er Leucocoprinus brebissonii (gråsort furehat) du har samlet.

Det er et fint fund. Efter mine (ikke helt opdaterede oplysninger) er den tidligere kun kendt fra seks lokaliteter i Danmark og er rødlistet som VU - sårbar.

Skovene på sydøstfyn hvor du bor er ganske spændende og ret dårligt udforskede i nyere tid. Så bliv endelig ved med at gå på jagt efter spændende svampe.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#12 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 21:48. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Mange TAK Jacob Dejligt du kom frem til arten!!!!!! - Og det overrasker mig ikke at Erik Rald havde gennemskuet den.

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#13 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 10:15. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Tillykke med dit fine fund! Nu hænger du på den - det er sådan det begynder... Så er man fast i svampeverden og der er nok at tage af. Det glæder vi os til at se.

Denne furehætte bør vel indrapporteres til Svampefund - mon ikke Jacob gør det?

Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#14 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 13:30. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Tak Margaretha - ja, det er helt sikkert spændende med de svampe og dejligt at kaste sig over, da det er tyndet gevaldigt ud i insekterne ... og i felten, det skal man jo

Ang. evt. indrapportering, så håber jeg Jacob tager sig af det - jeg ved ikke hvor?

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#15 Svar postet d. 12-09-08 kl. 13:40. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Margaretha siger det skal på Svampefund.

- se linket HER

Et bøvlet og tungt system, og langsomt er det også.

Nogle mener at der også bør indberettes der og især hvis det er noget spændende.

Personligt kan jeg ikke se pointen i det. Foreningen kan ikke engang holde liv i deres forum.

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen
#16 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 20:00. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Hej Mikael - og andre

Jamen det er rigtigt at det er fint at få så mange verificerede fund som mulig, ikke mindst af de sjældnere arter ind på svampe.dk

Den her skal jeg nu nok tage mig af

Det skyldes jo at svampeforenigen er ved at opstarte et altasprojekt via penge fra Aaage V. Jensens Fonde.

Desværre er systemet pt. måske lidt mere tungt end fugleognatur, men det vil blive anderledes fra 2009 når atlasprojektet går i luften.

Og hvad er så pointen med disse dobbeltregistreringer. Ingen, det har du ganske ret i Mikael! Forhåbentlig kan vi snart få skruet en løsning sammen som tilfredsstiller både atlasprojektet og fugle og natur, alt andet vil være tåbeligt.

Men lige nu har vi fra atlasgruppen ikke ressourcer til at tjekke fund i to forskellige databaser og det er uvist hvad vi vil stille op med de mange udmærkede svamperegistreringer der kommer ind i Fugle og Natur nu her i årene inden projektstart (og også efter, hvis ikke vi finder en god løsning).

Jeg må ærligt og redelig sige at jeg ikke har overblik over datakvaliteten i svamperegistreringer på fugle og natur og pt. har jeg på ingen måde den nødvendige tid til at tjekke op på spørgsmålet. Jeg prioriterer min sparsomme tid til at besøge forummet i ny og næ.

Derfor disse anmodninger om irriternde dobbetregistreringer af spændende fund. Håber på en vis forståelse

mvh

Jacob

Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#17 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 20:47. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Hej Carsten - og andre

Jeg er ret enig i at mange observationer af svampe, uden de har været under en stereolup, nok aldrig kan være helt sikre. For sådan er det også med rigtig mange insekter - og hvis man ser hele galleriet igennem, vil man nok blive chokeret over hvor mange fejl der er, og det på trods af kvalitetssikring.

Men sådan er det i denne intranet-verden ... man kan aldrig være helt sikker på noget som helst - en vinkel på et billede, at kameraet fanger en forkert farve ... og så mange, mange andre ting som kan få et forkert indtryk og dermed en forkert bestemmelse - Så når man arbejder med billeder og bestemmelser og kun ud fra dem, må man altid, i mine øjne tage det med et gran salt... det vil aldrig blive en 100% sikker bestemmelse. Men selv på de Naturhistoriske Museer kan man finde fejl.

Så lad os arbejde videre så godt vi kan! - Det vigtigste i mine øjne er, at gøre så mange som mulige interesseret i den verden vi lever i - og at så mange som mulig ser vores natur og bevarelse af den som vigtig. Så dette med artsbestemmelse, kan få øjnene op for rigtig mange, når man ser, at her er altså noget spændende, lige her hos mig, jeg skal passe rigtig godt på.

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#18 Svar postet d. 15-09-08 kl. 20:54. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Jacob Alt du skal gøre er at spørge Torbjørn om hvordan det går med databaserne her på F&N, da han er en del af udvalget, og gør et stort arbejde for at højne kvaliteten af svampedataerne på F&N. Og mit navn er Michael ikke Mikael!

Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#19 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 21:09. Emne: Hvilken fin lille svamp?
Jeg mente selvfølgelig Jacob og ikke Carsten - undskyld.

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator