Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Artikler -> Naturfotografering

Lars Andersen
#10 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 17:47. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Da jeg ikke rigtigt har set nogen artikler om folks erfaringer med deres udstyr ude i felten, er Artiklen også ment som en provokation for at få folk ud af busken.

Til Kristian, derfor vågede jeg den påstand at der ikke findes nogen digitale kameraer der er så solide og vandresistense som dette i øjeblikket!

For eksempel måtte nye brugere af Nikon D3 og D700 sande at der var problemer ang. vandresistens! For der var utætte porte på flere af Nikons kameraer under Olympiaen her i sommers: - se linket HER

Og Ole ang. dine ovejvejelser om køb af kamera eller 160 stk. Cohiba model Esplendido hos din fager kvinde fra Havana. Hæ hæ så skal man da bare følge røgsporet ude i terrænnet, hvis man skal finde dig?

Og ja jeg havde også mine overvejelser ved køb det af sådan en klods, men billedekvaliteten fejler ikke nået! Og en vigtig ting er dens hurtighed, og at den er nem at arbejde med, nu får jeg langt flere skud i kassen! For det var ikke kun fordi at batteriet havde lang overlevelsetid at jeg overvejede dette køb!

En ting jeg oplevede med mit Canon 40D under min tur til Bolivia her i januar-februar, var at det simpelhen ikke var hurtig nok til serie skud når morphoerne kom flyvende ned igennem ravinen! Men jeg var da imponeret over at det kunne arbejde under høje temperaturer, høj luftfugtighed osv. Hvilken min 20D nogle gange havde problemer med!

Tilbage i marts 2005 købte jeg i dyre domme et Canon 20D, der har været med på ialt 4 ture til Bolivia, nogle gange når det var rigtigt varm slog det ud med error i displayet, så måtte man slukke for kameraet, og lade det hvile!

Og sidste år i Lapland blev mine batterier i 20D kolde og flade på ingen tid oppe på fjeldet, så skulle de ind mod kroppen for at live op igen!

En anden forskel når man vil ændre div. indstillinger, er de semiproffesionelle digitale mere tidskrævende at arbejde med, dermed mener jeg ikke at 20D og 40D er dårlige kameraer! For de er ofte med ude på mine ture med forskellige objektiver på. Men det Mark III der er i brug for det meste.

Nu vil jeg da gerne høre om der er nogen der har været ude i felten uden strøm i længere tid ad gangen, og hvordan de løser deres strømproblemer osv. og hvilken erfaringer de har gjort med deres kameraer under deres arbejde.

For det vil være rart for nye folk udi den fotografiske verden, hvis der er nogle af de dygtige naturfotografer her på fugleognatur der vil skrive lidt Artikler om deres erfaringer med brug af diverse kameraer, om det så er Nikon, Olympus eller Pentax osv!

Nu har jeg åbnet ballet, så se at fat tastaturet!

Kommentér

Lars Andersen
#11 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 10:31. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Til Kristian, jeg vil generalt rose Nikon for deres kameraer. For de fejl jeg nævnte ved nogle af deres nye kameraer, kan jo ske for alle nye kameraer. Der er fødselsygdomme, se bare flere af Canons 1D Mark III der havde autofokus problemer.

Nikon har for tiden det bedste alternative modstykke til Canons digitale kameraer. Og jeg ser da lidt misundelig på Nikons diverse vidvinkelobjektiver, zoom osv. Men især på deres 105 mm macro objektiv med Vibrations dæmpning. Og når jeg er ude med Jimmy Lassen kikker jeg lidt på hans Zeis 100 mm macro, som passer til hans Nikon D2X''er som tager fremragende billeder.

Kommentér

Kim Biledgaard
#12 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 20:21. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Lars - det var da en voldsom skamrosning af 1DM3''eren

Sjovt nok har jeg netop siddet og tumlet lidt med tanken om en artikel, der skulle stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt det stadig kan betale sig at købe en dyr prof-model i forhold til DSLR''erne i midterklassen. Får man virkelig så meget mere for pengene - og har man brug for det, man betaler så meget ekstra for?

Jeg har selv en 1DM3, men efter jeg har fået min 40D, så bruger jeg 1D''eren mindre og mindre, specielt til fuglefoto, hvor den ekstra 1.6 ganges forstørrelse på sensoren ofte er at foretrække i forhold til 1D''erens 1.3 gange. 1DM3 er et pragtfuldt kamera, men i daglig brug er der egentlig kun ganske få ting, jeg savner på min 40D i forhold til den tre gange så dyre 1D.

I mit tilfælde er der stødt et problem til yderligere, nemlig i forhold til 1D''erens vægt. Det er altså ikke kun tøser, som kan få problemer med de 1,3 kilo Det vil du finde ud af, hvis du en dag får en tennisalbue, Lars!

Til håndholdt makro kan jeg simpelthen ikke længere klare 1D''eren i andet end kort tid. Nok behøver foto ikke at være nemt, men det skal vel ikke ligefrem gøre pisseondt? Der er det en fordel at kunne bruge en 40D, som uden batterigreb vejer omkring et halvt kilo mindre. Det er meget, når albuen gør nas. Og den gamle 1DM2 var endda tungere p.g.a. et andet batteri!

M.h.t. batterilevetid, så er det min fornemmelse, at 40D+batterigreb kan holdes kørende i (mindst?) lige så lang tid som 1D''eren. Jeg har ingen "tidsmålinger", men det er godt nok sjældent jeg behøver at lade op på 40D''eren selvom det efterhånden står for 2/3 af mine skud.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#13 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 21:03. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Nu er der kommet et Canon EOS 50D med 15,1 MP og høj iso.

Kommentér

Kristian Borum
#14 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 21:06. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Lars, lad mig allerførst pointere, at jeg ikke er religiøs mht. kamerafabrikater. Om folk vælger Nikon, Canon, Olympus, SONY osv. er jeg fuldstændig upåvirket af. Jeg har selv valgt Nikon, men mit til dato yndlings-digitalfoto har jeg taget med et 4 MP Olympus E-10! For min skyld må den enkelte vælge præcis, hvad vedkommende vurderer som det rigtige.

Jeg har besøgt det link, du giver, som fortæller om problemer med vand eller æblecider, der er kommet ind i nogle af de nyere Nikon-kameraer med deraf følgende driftsforstyrrelser. Hvis jeg skal opsummere, ser det ud til, at problemet er forekommet, hvor de gummiklapper, der lukker af til stikforbindelserne til diverse externe tilslutninger ikke er lukket ordentligt til eller måske er sprunget op. Hvis kameraet af vanvare er komplet dykket under vand, eller der af anden årsag er kommet vand ind til stikforbindelserne bag klapperne, er elektronikken sat ud af kraft.

Man kan så filosofere over, om årsagen har været, at brugerne ikke har lukket klapperne ordentligt eller om de fra fabrikkens side ikke er stramme nok, så de springer op, hvorved vand kan trænge ind. Jeg er ikke i stand til at dømme de brugere, der har oplevet problemet som skødesløse eller måske endda som idioter, men jeg kan referere mine egne erfaringer. Jeg hører absolut ikke til dem, det pakker kameraet ind i vat. Helt ubeskyttet har jeg det med overalt og i al slags vejr! I de 6 måneder, jeg har været den lykkelige ejer af et Nikon D3, har jeg taget 10.000 billeder, og ikke ét eneste sekund har jeg oplevet, at en af gummiklapperne har været løs eller er gået op. Jeg sidder med det i hænderne, og alle klapper sidder så fast som var de limet med Karlsons Klister. Det udelukker naturligvis ikke, at andre eksemplarer af samme eller andre modeller kan have en svaghed på det punkt, men mon dog det skulle være et generelt problem? Tror du så, at så mange pressebureauer verden over ville skrotte deres Canonudstyr for at skifte over til Nikon D3????

MVH

Kristian

Kommentér

Søren Langkilde Madsen
#15 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 21:23. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Jeg synes at det er en fed ide at skrive anmeldelser af diverse kameraer m.m.

Man skal dog passe på ikke at falde i en af de rigtigt gamle fælder, nemlig objektivt og skråsikkert at vurdere f.eks. Canon i forhold til Nikon. Jeg har set/hørt mange af disse diskussioner, men aldrig fundet noget reelt udbytte af dem.

Det næste man skal passe på er at beskrivelserne ikke indeholder faktuelle fejl. Verdens hurtigste, den holder ikke. Hvor vandtæt kameraet er, den ved jeg heller ikke om holder helt.

Iøvrigt er disse ting ikke super interessante.

Det interessante er at den Canon du tester er så hurtig at du oplever fordele ved f.eks. hurtige insekter, så lydsvag lukker at det er en fordel o.s.v.

Lars, jeg synes at er et fedt initiativ. Jeg ville bare passe på de fælder der ligger i at skrive denne slags anmeldelser.

Iøvrigt, hvis jeg skulle skrive om mit foretrukne kameramærke -- det mærke jeg har holdt ved i over 35år -- så ville jeg ha'' svært ved ikke at flyde over af begejstring. Det -- plus tiden -- er grunden til at jeg er tilbageholdende med at skrive om mit "fede værktøj"

Kommentér

Lars Andersen
#16 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 08:36. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Ja Kim, sku skamroser jeg den tunge klods! For når jeg nærstudere fotos taget af samme insekter både med 40D og 1D Mk3, er der en forskel ang. støj osv.

Her et foto af en Bredrandet humlebisværmer, her krævede det hurtighed i skud og indstillinger, da dyret kun i kort tid stod ved blomsten, nu fik jeg lidt flere chancer, det var i skyggen og isoen skulle presses op for at få de hurtige lukketider og blænde: - se linket HER

Fotoet er taget med:

ISO 1200,

lukketid: 1/4096 sek.,

blænde: F/7.1,

Eksponeringskomp.: -0,7 trin.

Dette foto havde jeg aldrig kunne tage med et 40D, uden med mere støj og langsom fokussering! Og kun fået det halve antal skud, i serien var over 2/3 lidt ude af fokus, på nogle var skarpheden på det forreste af vingerne osv.

Men vægten som du nævner er et problem, gid der var et 40D med samme knapfunktioner som mk3. Måske er det vi får med det nye 5D, mk2? Jeg havde da store overvejelser om klodsen skulle med i rygsækken til Lappmarken. Din ide med at montere 40D med ekstra Batteri i bunden, mon vægten så ikke kommer op i nærheden af den tunge klods? Og ja Kim, jeg havde hold i ryggen og tennisalbue efter min Laplandstur i nogle uger, men hvad gør man ikke for de gode fotos!

Til Kristian, det var da en spændende historie om Zenit''en! Nogle af mine mest spændende fotos af planter, tog jeg tilbage i 1985 med et EXA 1A med et Novoflex vidvinkel med indbygget mellemringe! Og det fungere stadigvæk ok: - se linket HER

Og til Søren, det her er ikke en konkurrence om Nikon eller Canon er bedst, det er ikke meningen med denne artikel. Ideen er i sin enkelthed at man anmelder sit værktøj ud fra sine egne erfaringer, og fortælle om hvilken grund for valg af netop det kamera man bruger som værktøj mest ude i naturen.

Og ja, man bliver da prægede af sit værktøj, det er svært at være upartisk!

Jeg kommer nok også med en artikel om Canon 40D. hvis der ikke er en Canonbruger der kommer før mig med denne? Det var en til Kim!

Kommentér

Kim Biledgaard
#17 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 09:57. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Nu når vi er igang med at skamrose 1DM3, så vil jeg lige understrege, at det ikke er kameraet, som er skyld i min tennisalbue. Det er derimod mit skide arbejde. Min tennisalbue har nu været en permanent tilstand i 6 måneder, så det er ikke bare lidt småpjat i et par uger efter en heftig fototur

Og det bliver ikke bedre, når man fotograferer. Stativet bliver brugt mere og mere, når det overhovedet er muligt.

Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#18 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 10:08. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Skån din arm Kim, og det tager 1-2 år.

Man kan let få en tennisalbue ved at gå med et tungt kamera i længere tid, hvis ikke man er vant til det, det tager 3-6 måneder at træne sig op. Skift kameraet over i venstre hånd indimellem og lad det hænge om halsen (hovedpine) eller bedst over skulderen.

Kommentér

Kim Biledgaard
#19 Kommentar postet d. 17-09-08 kl. 10:58. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Det er ikke træningen med de tunge kameraer, der er problemet. Jeg har "løftet vægte" i mange år

Før 1DM3 havde jeg en 1DM2, som var endnu tungere pga et andet batteri. Og før det brugte jeg EOS 3 med motorgreb, også et tungt kamera.

Nej, tennisalbuen er opstået i forbindelse med et større programmeringsprojekt, hvor jeg har arbejdet meget mere med musen end jeg plejer.

Men det er korrekt, at hvile er det eneste som hjælper. Men hvordan kan det lade sig gøre? Hvis jeg sygemelder mig, så fotograferer jeg jo bare endnu mere i stedet for

Kommentér

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator