Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. september 2008

Spørgsmål ved valg af kamera.

Hej til alle i foto entusiaster herinde.

For det første vil jeg lige sige. Det eneste "kamera" jeg ejer er i min mobil telefon!!

Jeg har imidlertid længe gået med tanker om at anskaffe noget rigtigt udstyr. Og en hobby skal jo starte et sted.

Lidt om, hvad jeg regner med at fotografere.

Jeg er især interesseret i fugle. Har haft en stor passion for fugle hele livet igennem, takket været mine forældre. -(Gået meget på jagt med min far. Og min mor er uddannet konservator.)

Jeg har læst mange af de rigtig informations rige inlæg her på siden. Og synes selv jeg er blevet lidt klogere..... men kun lidt :)

Så jeg har lige nogle opfølgende spørgsmål.

Jeg har overvejet at anskaffe et

Canon EOS 1000D kamera

EFF/4,0-5,6 70-300mm objektiv.

(Pris iflg. oplysninger jeg har fundet på div. web-sider ca. 7-8.000 i alt)

Spørgsmålene drejer sig om udnyttelsen af alle de funktioner disse ting har.

For det første, kan man, som total nybegynder betjene apperaterne.?

Kameraet kan købes i flere varianter. fx. kun Huset eller sammen med EF-S 18-55 mm. Kan det betale sig at give den forskel på nogle hundrede kroner for, at få det lille objektiv med? (Jeg gå selvfølgelig ud fra, at man kan skifte til det andet objektiv, når der skal fotograferes på længere afstand.)

Hvor lang afstand kan man, med det påtænkte objektiv gøre sig forhåbninger om, at indfange full frame billeder?

Hvilke ekstra udgifter skal jeg tage forbehold for.? (hukommelseskort, batterier, dimser og dibidutter)

Jeg skal ikke tage flere tusinde billeder og regner ikke med at være i ødemarken flere uger ad gangen (Selvom jeg bor i Thy, hehe.)I første omgang skal billederne bare ligges ind på computeren.

Og skriv endelig hvis der er (og det er der!) noget andet jeg skal være opmærksom på, inden jeg begiver mig ud i foto-junglen :)

Med venlig hilsen

Niclas

De senest indberettede arter i Naturbasen: