Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rune Midtgaard
#10 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 11:28. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Nå, den pointe havde #2 allerede antydet.

Jeg må til at læse de tråde lidt grundigere!

Besvar | Kommentér

Kent Bovin
#11 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 11:35. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Et lille tip: Hvis man, af en eller anden grund, ikke kan få det rigtige plug-inn som kræves for at åbne kameraets RAW-filer i den software man har, så kan man gratis downloade Adobe''s DNG-konverter på Adobe''s hjemmeside. Den konverterer alle RAW-filer til Adobe''s eget "rå" format som altså kaldes "DNG" (Digital Negative).

Herefter kan denne DNG-fil åbnes i alle andre RAW-konvertere.

Problemet kan fx være, at man har Photoshop CS2, men et nyere kamera (fx Nikon D3) hvor Adobe RAW ikke længere opdateres til de gamle versioner af Photoshop.

Programmet kan hentes her, sammen med nyeste Adobe RAW: - se linket HER

Mvh/ Kent Bovin

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#12 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 11:44. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Jeg har fulgt meget, meget interesseret med på sidelinien, fordi jeg (omsider) vil skifte kamera, og åbenbart skal have et med RAW i den .

MEN, når man, som jeg, er helt og totalt håbløs til alt dette læsen teknisk tekst, og ikke fatter en brik af alt ovenstående, melder sig spørgsmålet, om man kan få en nørd til at sætte det hele op og så bare bruge det bagefter - og OM MAN SÅ KAN FINDE UD AF DET. Ellers er hele øvelsen jo spildt. Hvor meget "ekstra" kan man hente i kvalitet på hele øvelsen? Er det umagen værd?

Besvar | Kommentér

Kent Bovin

Svaraktivitet:

(3)
#13 Svar postet d. 26-12-08 kl. 12:03. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Margaretha, det er et rigtig, rigtig godt spørgsmål du stiller der Det dukker også jævnligt op på mine kurser, så jeg har efterhånden hørt mange meninger, både for og imod.

Jeg ser nu udgangspunktet et helt andet sted, og det er i de investeringer mange fritidsfotografer idag kaster sig ud i. Det er slet ikke ualmindeligt, at der ligger for både 20-, 30-, 40.000,- og endnu flere kroner i fritidsfotografens kamerataske.

Om det er friværdien der ligger i taskerne skal være usagt, men fælles for mange af disse investeringer er, at der bag dem ligger et ønske om at få "det bedste" og dermed have muligheden for at optimere sine billeder.

Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor man bruger så mange penge på sin hobby, hvis man ikke følger resultatet til dørs?

Og JA! Du KAN få teknisk bedre billeder ved at fotografere i RAW. Men det kræver altså også en god viden om, hvorfor man vælger dette format. Hvis du er i stand til at belyse (eksponere) dine billeder nogenlunde korrekt, vil du derimod ofte få bedre fotos ud af de JPG''er som kameraet selv laver.

Hvis dit behov er at lægge billeder på nettet, mener jeg ikke, at RAW er nogen nødvendighed. Det er blot et ønske fra dem som gerne vil have alle mulighederne for at korrigere og "finpudse" deres billeder.

Mvh/ Kent Bovin

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#14 Svar postet d. 26-12-08 kl. 12:05. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Det er absolut værd at fotografere i RAW, Margaretha, og det er ikke nær så svært at bruge, som man måske kunne få indtryk af i denne tråd. Du skal bare installere det program, som følger med dit kamera på en CD-ROM, derefter er det stort set som at arbejde i et hvilket som helst andet billedbehandlingsprogram (sådan har det i hvert fald været med mit Canon). Jeg skød heller ikke i RAW i starten, men nu kunne jeg ikke drømme om ikke at gøre det. Bl.a. ved over-/underbelyste billeder er der meget at redde, hvis man har en RAW-fil.

Besvar | Kommentér

Peter V. Nielsen
#15 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 12:18. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Mange af problemerne er at man glemmer at opdatere sit fotoprogram. Der kommer hele tiden nye kameraer til som der løbende leveres opdateringer til. I Photoshop af diverse afskygninger skal vi ind under hjælp og vælge opdateringer. Det kræver selvfølgelig at man er på nettet, men så downloader og instalerer det hele sig selv så er man fri for at rode rundt for at finde de rigtige opdateringer.

Hilsen Peter

Besvar | Kommentér

Flemming Quist
#16 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 15:06. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
#9 Hej Rune.

Jeg har indtil videre brugt den software, der fulgte med mit kamera, til at konvertere RAW filer med. Men jeg er blevet rådgivet om, at jeg kan opnå betydelig bedre kvalitet ved at anvende Photoshop Elements. For halvandet år siden har jeg investeret i Elements, men jeg syntes egentlig, at jeg fik for lidt ud af investeringen. Det var derfor, at jeg også gerne ville bruge Elements til RAW konvertering.

Dagen i går brugte jeg på at rode lidt rundt med programmet, og jeg kan godt se, at der er mange flere indstillingsmuligheder i Elements RAW konvertering til sammenligning med Canons software. Til gengæld er antallet af knapper, skydere og indstillinger også ligefremt proportionalt med forvirring hos brugeren (mig). Ingen tvivl om, at der skal investeres rigtigt mange øvelsestimer, før jeg får fuldt udbytte af programmet.

Flemming.

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard
#17 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 15:34. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Nå, ja, det med de flere indstillingsmuligheder vidste jeg egentligt godt. Hvad Canons egen software ikke kan klare, plejer jeg bare at lave efterfølgende i tif- eller jpg-konverteringen. Men det giver måske heller ikke helt samme kvalitet, selv om jeg tvivler på, at jeg kan se forskel.

Besvar | Kommentér

Kirsten Schwartz
#18 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 15:41. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
Flemming, hvis du har sprunget PSE6 over, vil du altså få enorm glæde af at opgradere til PSE7:

- se linket HER

637 kr. + porto...

Kirsten

PS: Det ser ud som om, linket ikke virker, men det er Adobe store - Denmark, ellers kan jeg sende dig det pr. mail.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#19 Kommentar postet d. 26-12-08 kl. 17:59. Emne: Hjælp til konvertering af RAW filer.
RAW eller ikke

**Hvor meget "ekstra" kan man hente i kvalitet på hele øvelsen? Er det umagen værd***

Ikke særlig meget, jeg synes ikke det er umagen værd at knokle rundt med det RAW.....nogen gange kan man dog være heldig at redde lidt hjem på et i forvejen fejlskud, man ellers ville kassere.....altså sådan noget som eks. lettere over- eller underbelyste billeder....men det er med RAW som med andre filer, hvis grundmaterialet ikke er ok, bliver resultatet det heller ikke.....

Og "de kloge" der beskæftiger sig med test og afprøvning af materiel, programmer o.s.v....er da heller ikke enige om "velsignelsen ved at skyde i RAW"

mvh Eva

Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator