Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Charlotte Jul Hansen
#10 postet d. 28-04-06 kl. 10:38. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Der er bestemt heller ikke tale om romantik mellem de 4 kvækerfinker der boltrer sig i min fuglemad netop nu. Den utrolig smukke han med sort hoved hakker ud efter de 3 andre (som jeg antager er hunner, da de ikke har stort hoved?!) hvis de kommer i nærheden af ham. Survival of the fittest!

Charlotte

Kommentér

Viggo Johansen
#11 postet d. 28-04-06 kl. 11:49. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Helt enig med KB (og JS), hvis def. er, at parret er (oså) skal være fælles om opfostringen / overvågningen af ynglen.

Men når grånaden danner par om efteråret - en meget underholdende proces med bl. a. piften og vandsprøjt - så finder de "gamle" par fra om foråret sammen igen.

Hvilken ofte er iagttaget(*) - ikke mindst i min drengetid, hvor sindet jo er mere opladt end nogensinde.

Men "følelser" er der ikke tale om - der er rendyrket Darwin'isme

mvh VJ

PS (*) Efter "om-igen-metoden".

Kommentér

Jens Stolt
#12 postet d. 28-04-06 kl. 13:30. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Gæs har følelser.

Ænder mere sådan a la Anders And.

Hidsige og hurtige, næbbet ind alle vegne.

Men derfor kan de jo godt føle noget alligevel, de er bare sværere at forstå.

Kommentér

Jens Stolt
#13 postet d. 28-04-06 kl. 13:35. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Vi er jo usædvanligt enige.

Der er lige et par definitioner, der flagrer lidt. Men det er ligemeget.

Kommentér

Kim Biledgaard
#14 postet d. 28-04-06 kl. 14:49. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Vi er ikke usædvanligt enige om ,at gæs har følelser

Jeg ved godt du elsker gæs, Jens, og tror på, at de har en religion o.s.v. Man vi skal ikke prøve at overføre vores måde at tænke og opfatte verden over på fuglene. Specielt ikke gæs, som ikke går for at være de skarpeste knive i skuffen

Hvis gæs eller andre fugle har følelser af en eller anden art, så er det på en måde som ligger udenfor vores rækkevidde nogensinde at forstå. De kan gøre ting, som kan få os til at synes, at de ligner os. Men det er et bedrag. Nogle fugle kan lege, f.eks. ravne som kan finde på at "kælke" i sneen på ryggen ned ad skråninger om vinteren. Men føler de en glæde og morer sig på samme måde, som vi gør? Næppe.

Fugle har ikke en selverkendelse, som vi mennesker. De tænker og planlægger ikke for fremtiden, de ved ikke de en dag skal dø. Derfor vil eventuelle referencer for et følelsesliv være så forskelligt fra vores, at alene betegnelsen følelser vil være forkert.

Men det kan også blive for filosofisk - vi må bare erkende, at uanset hvordan vi vender det, så er fuglenes verden cool business, hvor det bare gælder om at få noget afkom i verden.

Når gæssene virker romatiske og holder fast i den samme partner (hvilket de ikke gør helt så tit, som vi gerne vil tro), så er det mere efter princippet: Man ved hvad man har, men man ved ikke hvad man får. Har man en god, frugtbar og stærk partner, så holder man fast, hvis man kan.

Kommentér

Sylvia Rennison
#15 postet d. 28-04-06 kl. 20:39. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Hej.

Jeg kan godt følge Jens et stykke af vejen, dog mener jeg ikke der er tale om "følelser".

Vi har de seneste år haft 4 Julegæs gående på et ganske lille stykke græs.

Forrige år slagtede vi den største af dem en måneds tid før det egentligt var meningen. De tre tilbageblevne blev ganske sære, de slog næsten knuder på halsen, og de holdt næsten op med at tage næring til sig, det var sandsynligvis førerhannen vi havde slagtet.

Forøvrigt kan Gæs ( i modsætning til Ænder) sagtens genkende både cyllen, vores gang og stemme, det kan de dumme Ænder heller ikke.

Jeg tror ikke det gør så stor forskel om Gæs og Ænder, er lukket inde eller ej.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Viggo Johansen
#16 postet d. 28-04-06 kl. 21:09. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Nu havde jeg ellers besluttet at stoppe ovenfor, men to ting trænger sig på:

1) At sammenligne en af udviklingen velskabt and med alle tiders mest snotdumme tegneseriefigur - og hans i særklasse embecile unger - er en fornærmelse uden sidestykke. Så er det sagt.

2) Når JS nu er så vild med gæs - hvilket har min fulde sympati - vil jeg ikke undlade at henlede opmærksomheden på "Færøsk Gås", som er en lille elegant og robust tamgås udviklet i fri drift på - ja gæt en gang. Er ikke særlig alm. i DK. Men man skal nok ikke anskaffe dem for ussel mammons skyld alene.

Hvorvidt deres tankevirksomhed kan leve op til JS's forventninger, må også stå hen i det uvisse.

mvh VJ

PS Og så kommer Sylvia pludselig på banen med et helt nyt begreb: CYLLEN, som gæs kan genkende? Nu bliver det for mystisk for Viggo.

Kommentér

Sylvia Rennison
#17 postet d. 28-04-06 kl. 21:49. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Viggo dog----kan du ikke genkende en tastefejl?

Gæs er nogle ganske hyggelige fætre, lige så hyggelige som Svanerne, som ganske sikkert også ville kunne lære min cykle at kende, hvis altså at jeg brugte den derude, men så kan jeg jo ikke holde øje med små vanddyr og fisk.

Sylvia

Kommentér

Jens Stolt
#18 postet d. 28-04-06 kl. 21:59. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Jeg er egentlig for træt til at gå ind i denne alvorlige diskussion, som ellers ligger mig meget på sinde. Nu må vi se hvad jeg får skrevet:

Vi tror at følelser er unikke for mennesket.

Vi glemmer, hvad vore følelser er funderet i.

Vi tror vores følelser er intelektuelle eller funderet i bevidstheden, som vi tror er særlig for mennesker. Vi tror vi kan styre vores følelser.

Allerværst er at vi glemmer at vi er pattedyr og har 99.9999 % gener ( eller hvormeget det nu er?) tilfældes med chimpanser.

Mennesket lider af en særlig chauvenisme som medfører storhedsvanvid og en sælsom tro på en overlegen egenart.

Nå til sagen:

Dyr har ikke følelser er påstanden. Mennesker har.

Jeg mener at dyrs og menneskers følelser er ENS men den bevidste bearbejdning af følelserne er forskellig. Mennesket er meget bedre i stand til kognitiv feedback og selvforståelse end dyr.

Når gæs er bange er de lige så bange som mennesker, der er bare dårligere i stand til at reagere forskelligt på angsten. De har færre muligheder i deres adfærdsrepertoire end mennesker. Høns har endnu færre, mens krager og ræve jo nok har flere muligheder.

Normalfordelingen for chimpanser overlapper menneskets.

Fortsættes:

Kommentér

Jens Stolt
#19 postet d. 28-04-06 kl. 22:00. Emne: Hvilke fugle danner par for livstid?
Fortsat

Jeg mener altså at elementære følelser som angst, aggression, sult er ens hos mennesker og dyr, men at reaktionerne på dem er forskellige.

Komplicerede følelser som forældreomsorg eller sorg, mener jeg heller ikke er unikke for mennesker. Hvis vi iagttager fuglene kan vi se masser af tegn på disse følelser, men vi kan jo ikke mærke, hvordan fuglen føler. Det er der ikke noget nyt i, vi kan heller ikke mærke hvordan et andet menneske føler, hvis ikke vi får det fortalt.

Nu er det faktisk sådan at gæs også fortæller om deres følelser, men kan nemt høre på deres skræppen (hvilket nedladende udtryk om deres sprog!) når ræven er i farvandet, de giver sprogligt udtryk for deres angst.

Jeg har også hørt en gases fortvivlede skrig, mens den kredsede over stedet, hvor jeg havde skudt dens mage. Den skreg en time og kom i dagevis tilbage til stedet. Det var ikke til at bære.

Jeg har haft tamgæs i 10-12 år og jeg skal love for, at de kunne kommunikere deres følelser både med lyd og med positurer. Vi slagtede gerne gæslingerne til jul, og det var rædselsfuldt at se de gamle gæs sørge. De stod og gækkede lavmælt og pillede fjer af sig med aftagende styrke indtil foråret, hvor de gik i gang igen med et nyt kuld. Det er svært at vide om de sørgede, Jeg tolker det sådan. Jeg er dog sikker på at de huskede og savnede.

Efter et par år med disse scener, lod jeg altid en gæsling overleve. Det hjalp meget. Forældrene kunne da få afløb for deres følelser ved at trøste gæslingen.

Fortsættes

Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator