Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Guldsmede og vandnymfer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Fischer Rasmussen
#10 Kommentar postet d. 27-07-10 kl. 10:38. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Arten har været i langsom bevægelse mod vest i mange år. så situationen kan ikke sammenlignes med en overset art som lille blåpil. Jeg finder det dog ikke sandsynligt, at lige netop den i 2006 fundne hun er ophav til populationen. Er det mon ikke mere tænkeligt, at den har været indfødt og "blot" en 1. eller 2. generationsindvandrer?

Kommentér

Erland Nielsen
#11 Kommentar postet d. 27-07-10 kl. 20:05. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Tak for korrektionen Henrik, så hunnen der blev fundet var altså ikke død. De plejer jo også nok at kunne komme op igen hvis de dratter i vandet.

Med hensyn til ændringer i udbredelser, har jeg brugt ordet "træk" om bevægelsen af arterne. Morten er i sit indlæg inde på mit ordvalg. Det er ikke den rette betegnelse jeg brugte, idet der nærmere er tale om en naturlig spredning af individer der bliver forstærket af gunstige vilkår som f.eks. temperatur og vind (eller tryk).

Bevægelsen af guldsmede-arternes nordvestlige grænse er et slagfærdigt argument for den globale opvarmnings tilstedeværelse. Alle de arter der er dukket op i Danmark de seneste tyve år er ikke tilfældigheder. Udbredelsesområderne må for mig at se i stor grad forrykkes ved gunstige meterologiske forhold, der forstærker den almindelige spredning af individer. Den generelle temperaturstigning er en mere passiv effekt, der muliggør at tilkomne nye arter også kan reproducere på den nye lokalitet.

Egentligt træk af guldsmede er en kompleks størrelse. Det kendes fra nordamerika, specielt hos arten Anax junius (Common Green Darner). Denne art flyver blandt andet nordpå om foråret og er ved reproduktionslokaliteterne kort efter at isen er smeltet.

Desuden er der ny viden om Pantala flavescens (Wandering Glider) som flyver frem og tilbage mellem to gunstige lokaliteter, afstemt efter regntidsforskellene mellem østlige Afrika og Indien. De ses nemlig på antoller midt imellem disse to kontinenter, og det er øer hvor der ingen ferskvand er.

Træk ses ikke så udbredt i Europa, men Alperne er vel i vejen.

mvh Erland

Kommentér

Erland Nielsen
#12 Kommentar postet d. 27-07-10 kl. 21:56. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Jeg overså dit svar Jan, det var på side to.

Jo, jeg tror egentligt også Baltisk M. kan have været i Hanvejle længe. Men der må vel være fugleinteresserede der kan se en stor guldsmed flyve over en rørskov ? Der kommer rigtigt mange mennesker i området. Men mit hidtil eneste besøg på stedet er i år. Hvem kiggede efter arten i 2007 og 2008 ? Jeg havde "ikke tid"

Glem heller ikke at Aeshna viridis blev observeret en del uvante steder i Jylland i 2006.

mvh Erland

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#13 Kommentar postet d. 27-07-10 kl. 22:21. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Jeg tror, den er kommet "for nylig", jeg synes blot, det er FOR usandsynligt at det reddede eksemplar, er stammoder til populationen, men udelukke det kan man selvfølgelig ikke...

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#14 Kommentar postet d. 28-07-10 kl. 14:31. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Erland - du nævner på et tidspunkt længere oppe i tråden, under henvisning til dit foto, at hunnen har en karakteristisk gul tegning på siden af bagkroppen. Men kan jeg formå dig eller andre til kort at gøre rede for, hvilke detaljer man ellers bør indprente sig inden man giver sig i kast med at lede efter Baltisk Mosaikguldsmed? (Eller henvisninger til artsbeskrivelse/litteratur m.m.). Er der nogle ganske bestemte feltkendetegn, man kan fremhæve - og er den f.eks. meget lig Siv-Mosaikguldsmed?

vh/Peter

Kommentér

Bent Carstensen
#15 Kommentar postet d. 28-07-10 kl. 15:19. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Den Baltiske og Siv mosaikguldsmeden ligner meget hinanden, men en af de gode kendetegn er T-mærket, der er foran øjenene (på oversiden af guldsmeden) Stilken i T-et er meget tynd hos Baltisk og bred hos Siv. Det er et af kendetegnene, der kommer sikkert flere

Mvh.

Bent

Kommentér

Erland Nielsen
#16 Kommentar postet d. 28-07-10 kl. 17:59. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
1. Baltisk M. (Aeshna serrata)

2. Siv-M. (Aeshna juncea)

3. Højmose-M. (Aeshna subarctica)

4. Efterårs-M. (Aeshna mixta)

5. Brun M. (Aeshna grandis)

6. Blå M. (Aeshna cyanea)

7. Håret M. (Brachytron pratense)

8. Stor Kejserguldsmed (Anax imperator)

Lidt tekst kommer senere.

Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ? (1. Baltisk M. (Aeshna serrata) 
2. Siv-M. (Aeshna juncea)
3. Højmose-M. (Aeshna subarctica)
4. Ef)
Foto: Erland R.N.
Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#17 Kommentar postet d. 28-07-10 kl. 18:12. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Tak for det, Bent. Det er altid rart at have et udgangspunkt. Men hvor finder man beskrivelserne...?

vh/Peter

Kommentér

Anni & Peter Nielsen
#18 Kommentar postet d. 28-07-10 kl. 18:14. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Og Erland, tak for den fabelagtige plance (indlægget røg ind lige for næsen af mig). Det nærmer sig et pædagogisk kup!

Tror rigtig mange kan bruge detteher i praksis. Venter spændt på at beskrivelserne dukker op ved lejlighed.

vh/Peter

Kommentér

Bent Carstensen
#19 Kommentar postet d. 29-07-10 kl. 04:18. Emne: Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?
Hej Peter, man køber en par guldsmede bøger eller tre, de tre bøger kunne være dem her:

1. De danske guldsmede Ole Fogh Nielsen

2. Trollsländor i Europa Åke Sandhall (Svensk)

3. Field Guide to the Dragonflies of Britain and Europa

Af Klaas-Douwe B Dijkstra Illstrated by Richard Lewington

Nr. 3 kan varmt, måske den bedste til bestemmelser af guldsmedene, lige som "Fugle i felten" er det for fugle og prisen var ikke ret høj for nr. 3.

Mvh.

Bent

Fine billeder Erland

Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator