Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
#10 postet d. 26-11-06 kl. 21:02. Emne: Jeg har lige...
Stokken er meget variabel hvad angår tykkelse, mængde af stoksvøbe ringstørrelse osv. Så det skal man være forsigtig med at dømme på. Jeg skal lige tjekke mine egne notaer, for de der skæl siger mig noget.

Kommentér

Torben Geertz
#11 postet d. 26-11-06 kl. 21:47. Emne: Jeg har lige...
Hej Michael

Jeg har lige fundet et billede det viser unge svampe, måske det kan gøre udfaldet!?

Torben

PS! Meget dårlig kvalitet!!!

Jeg har lige... (Hej Michael

Jeg har lige fundet et billede det viser unge svampe, måske det kan gøre udfaldet!?
)
Foto: Torben Geertz
Kommentér

Anni Lene Nielsen
#12 postet d. 26-11-06 kl. 22:36. Emne: Jeg har lige...
Hej Torben

Jeg har ingen bud på dine svampe, men vil gerne sige, at det er en fornøjelse at følge med i dine mange spændende og smukke fund.

Du har en rigtig spændende skov, kan jeg se

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Michael Filtenborg
#13 postet d. 26-11-06 kl. 22:38. Emne: Jeg har lige...
Jo det gjorde udfaldet. Det er Ægte, så lyse, brede og fragile skæl har hverken kølle eller mørk.

Kommentér

Torben Geertz
#14 postet d. 26-11-06 kl. 22:49. Emne: Jeg har lige...
Det er bare iorden Michael - så føjer jeg dem til min nuværende samling

Takker!

Anni det er den store "Silkeborg Nordskov" der gør plads til disse, billede-mæssigt, herlige svampe, men vi er jo en skov/vand by med kæmpe arealer af skov og vand og skovene er meget forskellige, men hovedsagelig graner og bøg

Takker!

Torben

Kommentér

Michael Filtenborg
#15 postet d. 26-11-06 kl. 22:54. Emne: Jeg har lige...
Nordskoven rummer mange interessante svampe og nogle rigtig sjældne nogen også, men dem kan vi komem tilbage til næste sæson.

Kommentér

Torben Geertz
#16 postet d. 26-11-06 kl. 22:59. Emne: Jeg har lige...
Ja, det er nok lidt sent i år

Men næste år...... så skal jeg (vi) få den pløjet igennem på kryds og tværs - mest på tværs

Kommentér

Christian Lange
#17 postet d. 27-11-06 kl. 12:21. Emne: Jeg har lige...
Mht Honningsvampe så er jeg lidt uenig i jeres måde at bestemme honningsvampe på. Navnet Ægte Honningsvamp (Armillaria mellea) bliver brugt i flæng - men ikke om noget jeg ville kalde for A. mellea.

For mig er A. mellea en udpræget knippevoksende løvskovsart med næsten glat, gullig hat og glat stok. Den står ofte ved basen af løvtræer og løvstubbe i store knipper. Jeg ser den ikke ret meget og egentlig kun i løvskove på bedre bund (lerbund), men det ved jeg ikke om er en holdbar karakter.

Jeg kender den ikke fra nåleskove eller nåletræer.

Prøv at se nedenstående (italienske) billede jeg fandt på nettet; det er for mig helt typisk mellea.

- se linket HER

De fleste billeder herinde er Mørk og Køllestokket Honningsvamp (gallica og ostoyae) - men det er ikke let!

Kommentér

Torben Geertz
#18 postet d. 27-11-06 kl. 12:53. Emne: Jeg har lige...
Hej Christian

Desværre virker dit link ikke efter hensigten - det fører til "WEBollywood" og jeg tror ikke det var planen!

Jeg ved ikke hvor svampene vokser så'n generelt, men disse er fundet i både løv- og granskov!

Jeg vise lige et knippe af den pågældende art - måske du kan få mere ud af det!?

Mvh. Torben

Jeg har lige... (Hej Christian

Desværre virker dit link ikke efter hensigten - det fører til "WEBollywood" og jeg )
Foto: Torben Geertz
Kommentér

Christian Lange
#19 postet d. 27-11-06 kl. 13:15. Emne: Jeg har lige...
Mærkeligt. Linket virker fint her. Jeg indsætter lige linket som tekststreng herunder, for en sikkerheds skyld. Sæt selv http og :// foran

xoomer.alice.it/micologiamessinese/images/Armillaria%20%20mellea.jpg

Umiddelbart vil jeg vurdere dine til at være Mørk Honningsvamp.

Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator