Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
#10 Kommentar postet d. 19-08-11 kl. 09:57. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Tak for den ekstra indsats. Jeg venter lige med at acceptere noget, til I kommer tilbage fra jeres svampetur/møde.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund
#11 Kommentar postet d. 26-10-11 kl. 19:11. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Er der kommet en afklaring om denne?

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#12 Kommentar postet d. 26-10-11 kl. 19:49. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Nej, den lignede vist en art fra Spanien, men ingen sikker afklaring endnu.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#13 Svar postet d. 26-10-11 kl. 20:10. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Jesper

Godt du mindede mig om tråden her!

I en frodig Vestsjællandsk løvskov fandt jeg noget som lignede Almindelig Pigsvamp meget, men som Thomas Læssøe bestemte foreløbigt til arten Hydnum heimii (intet dansk navn), sporerne var lidt anderledes end i materialet her, men jeg har bedt om hans mening. Hvis det falder positivt ud, så skal jeg nok oprette arten på F&N, selvom den altså ikke kan bestemmes med sikkerhed uden at undersøge sporerne i mikroskopet, men oprettelsen kunne evt. mane til forsigtighed når Alm. Pigsvamp indberettes for eftertiden.

Jens H. mente at hovedproblemet var at resultaterne af en grundig spansk undersøgelse (disputats) for denne slægt ikke kan overføres til de nordiske lande, vi skulle således have flere arter som ikke umiddelbart set er de samme som den spanske forfatter opererer med.

Eller sagt på en anden måde: Pigsvampe er sværere end vi troede; men når atlasprojektet er færdigt har vi forhåbentlig bedre redskaber til at bestemme arterne med end i øjeblikket

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund
#14 Kommentar postet d. 27-10-11 kl. 09:11. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Tak for svaret!

Jeg undrer mig lidt over hvad det er, der gør, at man gør det så snørklet for sig selv at man opdeler en slægt i en række arter, der kun kan skilles på mikroskopisk niveau? Det er jo ikke specielt anvendt for nogen eller hvad? Er der lavet DNA studier som påviser denne opdeling helt klart eller hvad? Tåler man slet ingen variation?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#15 Svar postet d. 27-10-11 kl. 09:44. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Hej Jesper

For 200 år siden var morfologiske undersøgelser af svampene enerådende, siden kom lysmikroskopi, kemiske undersøgelser og elektronmikroskopi til, og det seneste skud på stammen er dna-undersøgelser. De teknikker bliver brugt fordi de efterhånden bliver så udviklede at det bliver meningsfuldt og spændende at bruge dem!

Ja der er lavet dna på slægten og der foregår noget i øjeblikket også i Nordisk regi.

Jeg deler ikke ubetinget din pessimisme med hensyn til at gøre tingene så svære så almindeligt dødelige ikke kan følge med længere, men det er klart en fare!

Nogle gange giver dna-resultater sporen til at man så efterfølgende finder morfologiske, mikroskopiske eller kemiske karakterer der hidtil har været oversete. I andre tilfælde står man i en situation med biologiske arter der ikke kan skelnes uden dna, eller dyrkningsforsøg; men der er også tilfælde - selv i dag - hvor morfologiske skille-karakterer opretholdes, selv når dna-resultaterne er uklare, og det sker vel at mærke selv i undersøgelser hvor dna-folk er involverede. Man prøver med andre ord at belyse tingene fra forskellige sider for at finde en eller anden form for begrundet standpunkt!

Hvis / når der sker nye tiltag, eller kommer anerkendte resultater ud skal jeg nok kommunikere det videre her på siden

Håber det var nogle svar på dine spørgsmål!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund

Svaraktivitet:

(9)
#16 Svar postet d. 27-10-11 kl. 09:59. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Jeg synes også det er fedt med de nye teknologier og jeg er glad for at høre at der er folk her i Norden der i øjeblikket prøver at hitte rede i slægten.

Jeg synes ikke jeg er pessimist som sådan, det eneste jeg påberåber er at man skal ikke adskille en art i to arter bare fordi man kan baseret på DNA og mikroskopi, der skal være en eller anden mening med det. Hvis det f.eks. er meget lidt, der adskiller sporerne i størrelse og form og frugtlegemerne i øvrigt ligner hinanden på en prik, har samme jordpræferencer, habitat, fænologi etc., så ringer "det er samme art"-klokkerne hos mig. Men jeg kan godt se det er en uendelig diskussion, og jeg vil trygt overlade det til Jer, der virkelig ved noget om det.

"Nogle gange giver dna-resultater sporen til at man så efterfølgende finder morfologiske, mikroskopiske eller kemiske karakterer der hidtil har været oversete."

Det er jo bare fantastisk, hvis det er resultatet!

Glæder mig til at høre mere! Jeg synes det er superspændende og håber at svampeforskning endelig er ved at få et ordentligt løft, under det projekt der kører lige nu om svampene i DK (og resten af Norden?)

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#17 Svar postet d. 27-10-11 kl. 10:48. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
På fugle og natur er der tradition for at oprette sp. arter.

- se linket HER=

- se linket HER=

- se linket HER=

Det gir lidt sport i at finde de "ægte" arter samtidig med at galleriet ikke bliver drænet for obser af de sværtbestemmelige slægter.

Så her skal der blot oprettes en hydnum sp.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#18 Svar postet d. 27-10-11 kl. 10:52. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Nej, "svampeatlas" er kun et dansk projekt (financieret af Aage V. Jensens fonde).

Vi har faktisk desperat brug for det offentliges bevågenhed og anerkendelse af at "gammeldags" systematisk arbejde er uomgængeligt for arbejdet med levende organismer. Men i en del år har det været op ad bakke. Universiteterne har skåret kraftigt ned, det er som om at de bilder sig ind at alt kan klares med dna. De forskere der også er uddannede morfologer bliver færre og færre. Det bliver nok kun ændret hvis der kommer et pres fra mange ildsjæle også "nedenfra".

I svampeforeningsregi har vi store problemer med generationsskiftet, kun meget få unge kan se værdien i, og kan / vil ofre den tid på langvarigt systematisk arbejde. De arbejdslejre der kører i svampeatlas-regi er åbent for interesserede der gerne vil lære og ikke vil lade sig afskrække af et mikroskop og påfølgende mange, mange timers arbejde!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#19 Svar postet d. 27-10-11 kl. 11:18. Emne: Hvilken pigsvampe er det?
Ps. Thomas

Jeg synes det er fint at oprette sp. arter på F&N med samme begrundelse som du - det må blot ikke blive en sovepude, der skal ofte nærmere granskning af karakterene til og en disussion så tingene om muligt kan blive afklarede, inden en afgørelse om artsbestemmelse eller sp. art tages

Besvar | Kommentér

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator