Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Bach
#10 Kommentar postet d. 25-12-11 kl. 14:00. Emne: Kender du disse svampe?
Hej Torbjørn.

Det kunne godt ligne et sted hvor der har været fyret noget fyrværkeri af, men hæftede ikke så meget ved det, for jeg trode at det var noget svampen selv havde gjort. men det er rigtig at bævresvamp ikke lå på jorden men sad på en gren der knækkede af da jeg rørte ved den, men hvad kan den første hede?

Mvh. Torben.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#11 Svar postet d. 25-12-11 kl. 14:14. Emne: Kender du disse svampe?
Torben, den første er ubestemmelig da vi ikke kan se lamellerne og stokken ordentligt på fotografiet; det ligner dog en Fløjshat, men her er det tillige nædvendigt at kende værten!

Jeg er ikke sikker på at jeg forstod resten af dit svar ordentligt. Siger du at den nederste svamp kom fra en gren? så er det ikke rodmorkel som det ellers helt ligner; men det ville stadig være godt at kende størrelsen, især om svampen er helt tynd og hudagtig, eller kødet - spørger for at sikre mig bedst muligt inden en evt. afgørelse

m.v.h. Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#12 Kommentar postet d. 25-12-11 kl. 14:39. Emne: Kender du disse svampe?
Hej Torbjørn.

Den første sider på nogle føvtræer, nok et bøgetræ.

Billede nr2 sad på en gren der knækkede af da jeg rørte ved denog derfor er billedet taget på jorden, det er som annemette siger at den nok ikke lå på jorden.

Det sidste billede at det er svampen der selv er sort med lilla mønster på, det er ikke afbrændt jord.

Med hensyn til det første billede kunne jeg se at den sad på flere træer rundt om, nogle meget små, den største jeg så er billedet, håber at jeg har uddybet det lidt for jer.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#13 Svar postet d. 25-12-11 kl. 15:07. Emne: Kender du disse svampe?
Du misforstår mig Torben

Jeg er helt klar over at den sidste svamp er sort med lys rand. Men svampen plejer at gro på brændt jord under nåletræer; men der er kendt enkelte fund uden brændt jord, men stadig under nåletræ!. Jeg tør godt bekræfte den selvom jeg ikke har præcis størrelse og tykkelse. men ikke uden at kende mere til omgivelserne! - derfor: kan du sige mere om den groede under nåle eller løvtræ?!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen

Svaraktivitet:

(101)
#14 Svar postet d. 25-12-11 kl. 15:07. Emne: Kender du disse svampe?
Torben

som jeg forstår dig er det primært #3 du gerne vil ha svar på?

Denne,som på dit foto ligger på jorden og er violet og som Torbjørn mener er en Rodmorkel (sjælden iflg.galleriet/databasen).

Lå denne #3 på jorden,sådan som foto viser?

Det er vist lige først dette der skal på plads

Hilsen

Annemette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#15 Kommentar postet d. 25-12-11 kl. 15:11. Emne: Kender du disse svampe?

Torbjørn der sang vi i kor-

selv om vi ikke sang den samme sang

Spændende fund Torben!

hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#16 Kommentar postet d. 25-12-11 kl. 15:25. Emne: Kender du disse svampe?
Tak Annemette.

Nogen gang kan man være heldig at finde noget der er spændende, men generalt er det bare græs man finder i lange baner, og i år har det ikke været så tit man kommer ud pga vejeret, så nu når man har nogle fridage, er det bare med at udnytte det, måske der også dukker nogle spændende dyr op her, de siger at der er opsaveret spor efter mårhunde i området, selv har jeg ikke set nogle.

Mvh. Torben.

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#17 Kommentar postet d. 25-12-11 kl. 15:37. Emne: Kender du disse svampe?
Hej torbjørn.

Jeg kan sige så meget at den grode hel ude i det fri, nogle få meter fra marker og et par meter fra vilt bevoksning, som i år er slået ned af komunnen og nogle få meter cat 5-6m fra en lille løvskov som er ca 10*10m hvor der findes er ræv/gravlinggrav, der påståes at der har været grævlinger i denne skov for år tilbage, ellers er vegetasionen mest løvtræer brombærbuske og lyng og der var denne vegatation helt alene for sig selv, har i de 3% jeg har boet her ikke set den før.

Skal ved en sener lejlighed sende et billede ind af omgivelserne.

Mvh. Torben.

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#18 Kommentar postet d. 29-12-11 kl. 16:36. Emne: Kender du disse svampe?
Hej Torbjørn.

Her er nogle oversigts billeder der fortæller hvor jeg fandt svampen i #3.

Da jeg ikke ved hvordan man ligger de 5 billeder ind i samme kommentar, bliver de i 5 kommentar.

Starter med Nord, Øst, Syd, Vest og et et udvidet billede hvor den ligger.

Jeg gik lige en tur imellem bygerne, som vi har haft så riglig af idag.

Mvh. Torben.

Kender du disse svampe? (Hej Torbjørn.
Her er nogle oversigts billeder der fortæller hvor jeg fandt svampen i #3.
Da jeg ik)
Torben Bach har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 799)
Besvar | Kommentér

Torben Bach
#19 Kommentar postet d. 29-12-11 kl. 16:39. Emne: Kender du disse svampe?
Her kommer Øst.

Kender du disse svampe? (Her kommer Øst.)
Torben Bach har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 799)
Besvar | Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator