Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Rald
#10 postet d. 05-02-07 kl. 22:34. Emne: Flot sort bævretop?
Der er kaos i svampeforeningens databaser vedr. de latinske synonymer for Ege-Bævretop og Almindelig Bævretop, det skyldes nok en programmeringsfejl, men Ege-Bævretop skal ifølge Index Fungorum - se linket HER hedde E. truncata, som den altid har heddet. Det er naturligvis denne art, og billedet viser da også egetræ.

Kommentér

Michael Filtenborg
#11 postet d. 06-02-07 kl. 00:42. Emne: Flot sort bævretop?
"Ege-bævretop er tidligere behandlet under navnet Exidia truncata Fr.: Fr. i dansk litteratur." Står der i Rødlisten og den hedder nu Exidia glandulosa, som man før pålagde Almindelig bævretop også. Det er noget rod med de to! Men Ege hedder altså nu Exidia glandulosa, og almindelig Exidia plana. Så er dne vist redet ud

Kommentér

Michael Filtenborg
#12 postet d. 06-02-07 kl. 00:46. Emne: Flot sort bævretop?
Det sjove er jo at vi landende imellem ikek engang er enige om hvad alle svampe hedder på latin og nogle opdatere ikke og nogle steder nægter de at annerkende arter som Ametyst-kantarellen som selvstændigt. Det er noget rod og selv om vi har det store central register osm Rald linker til så er Mykologiens verden nok stadigvæk en af de største slagmarker hvad angår inddeling og navngivning. Det er i øvrigt yderst fustrerende for mig at lige nettop min interessegruppes "eksperter" ikke kan tage sig samme nog få styr på det elelr bare rette ind efter det føromnævnte register.

Kommentér

Erik Rald
#13 postet d. 06-02-07 kl. 12:33. Emne: Flot sort bævretop?
Det er en uheldig situation, når et latinsk navn skifter fra én art til en anden. Så bliver det uklart, hvad man mener, når man skriver navnet Exidia glandulosa - Almindelig Bævretop eller Ege-Bævretop? I en database skal der kun en ganske lille ændring i strukturen til, for at alle fund af den ene art bliver ført over til den anden, eller omvendt, eller de mister deres navn.

Almindelig Bævretop hedder i al dansk svampelitteratur Exidia glandulosa, og Ege-Bævretop hedder Exidia truncata. I DMU’s rødliste og i svampeforeningens databaser er navnene skiftet til hhv. Exidia plana og Exidia glandulosa (men bliver hvirvlet rundt i sidstnævnte af programmeringsårsager).

Her er baggrunden for navneskiftet.

Exidia glandulosa blev første gang publiceret af Jean Baptiste Francois Bulliard som Tremella glandulosa i hans store tavleværk Herbier de la France 9, tavle 420, fig. 1 i 1789. Arten blev kombineret ind i slægten Exidia af Elias Magnus Fries i Systema mycologicum 2, side 224 i 1822. Fries tolkede billedet som Almindelig Bævretop.

Dette har været gængs, lige indtil Donk (1966) mente, at det forestiller Ege-Bævretop. Det fik ham til at anvende navnet glandulosa på Ege-Bævretop, hvorfor han brugte det næstældste navn, Exidia plana, for Almindelig Bævretop.

Men senere forfattere har ikke fulgt ham i nævneværdig grad. Der er dog navnlig mange tyske hjemmesider, der bruger Donks fortolkning af E. glandulosa, men her kan man jo heldigvis læse de tyske navne.

Der er to ting i det: Er det sandt, at billedet hos Bulliard forestiller Ege-Bævretop, og hvis det er sandt, bør det så føre til navneændring?

Wojevoda (1981) mener, at Donk ikke har ret. Derfor bør der ikke ske ændringer.

Jülich (1984) mener, at Donk har ret, men han vil alligevel ikke indføre ændringer i de to arters latinske navne.

I de botaniske nomenklaturregler fra og med 1994 behandler artikel 57 denne problemstilling. Hvis det viser sig, at en type er blevet mistolket helt tilbage fra de ældste tider til i dag, skal man ikke overføre det gamle navn til en anden art, men lade den hidtidige brug af navnene fortsætte. Denne regel blev indført for at stabilisere brugen af navnene.

Man kan modargumentere med, at Donk i 1966 af gode grunde ikke kendte denne regel, og derfor gjorde, som han dengang burde, og at vi derfor i dag bør følge ham.

Jeg vil stemme for, at vi bibeholder den traditionelle navnebrug, som hidtil ikke har ført til misforståelser, altså Almindelig Bævretop = Exidia glandulosa og Ege-Bævretop = Exidia truncata. Det er den, der er brugt i alle danske svampebøger, til og med Vesterholt (2004). Det er lettere at rette på et website end i en trykt bog.

Donk, M. A. 1966: Check list of European hymenocetous Heterobasidieae. – Persoonia 4: 145-335.

Jülich, W. 1984: Die Nichtblätterpilze, Gallertpilze und Bauchpilze. – Kleine Kryptogamenflora Band II b/1.

Vesterholt, J. 2004: Danmarks svampe. – Gyldendal.

Wojewoda, W. 1981: Mala flora grzybów. Basidiomycetes: Tremellales, Auriculariales, Septobasidiales. - Polska Akademia Nauk Instytut Botaniki.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#14 postet d. 06-02-07 kl. 13:21. Emne: Flot sort bævretop?
Og for at gøre hele sagen betydeligt morsommere bliver disse svampe konsekvent benævnt -svampe og ikke -toppe i nøglen "Danske storsvampe"!

Forvirringen er total.

Kommentér

Michael Filtenborg
#15 postet d. 06-02-07 kl. 14:37. Emne: Flot sort bævretop?
Ja forvirringen er tottal flere steder i mykologien vhilket på en og samme tid er drøn irriterende og hamrende morsomt (nogle ville nok være mere tilbagetrukket og nøjes med at kalde det undersøgelseværdigt), men jeg synes da disse disputer er interssante hvad skal man dog vælge hehe.

Kommentér

Erik Rald
#16 postet d. 06-02-07 kl. 15:25. Emne: Flot sort bævretop?
Navnet Bævretop er af nyere dato end Dansk Storsvampe Basidiesvampe (1990), idet det er introduceret af Jens H. Petersen i bogen Svamperiget fra 1995. Det er sket, fordi det efterhånden var blevet klart, at de to slægter af bævresvampe, Tremella og Exidia, som på dansk hidtil havde haft danske navne, der endte på Bævresvamp, tilhørte hver sin underklasse af svampe. Han fandt det derfor rimeligt at give Exidia et nyt dansk slægtsnavn, og Bævretop passer jo godt på flertallet af de danske arter, blot ikke Almindelig Bævresvamp. Svampeforeningens navneudvalg godkendte denne disposition med bifald.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#17 postet d. 06-02-07 kl. 15:36. Emne: Flot sort bævretop?
Tak Erik for din imponerende gennemgang af dette problem, der nok vil poppe op med passende mellemrum.

Nu har jeg i hvertfald problematikken på plads i detaljer.

Aase, der kan man bare se hvad det kan komme ud af et uskyldigt spørgsmål! Du er med nu, ikke også?

Kommentér

Aase Flensted
#18 postet d. 06-02-07 kl. 17:50. Emne: Flot sort bævretop?
Om jeg er med, Margaretha?

Jo, for så vidt at svampen jeg har fundet er en Ege-bævretop og at den nu har det latinske navn Exidia glandulosa, som jeg i min naivitet troede var Almindelig Bævretop - og at den i litteraturen kaldes Exidia truncata, og det var det latinske navn jeg gik efter, da jeg søgte på google.

Dernæst vil jeg gerne takke Erik Rald for en flot forklaring omkring navneforvirringen og navneskiftet. Og Michael, jeg forstår godt dine frustrationer indimellem, der må være meget at holde styr på.

Med venlig hilsen Aase

Kommentér

Tom Smidth
#19 postet d. 07-02-07 kl. 14:34. Emne: Flot sort bævretop?
jeg vil også komme med et bidrag - måske ikke til øget viden men -

I går da jeg var ude i skoven stødte jeg på denne gren af egetræ med to fine frugtlegemer af Ege bævretop (Exidia truncata)

Men hvis jeg ikke tager meget fejl, vokser de sammen med alm. bævretop (Exidia glandulosa)

Er jeg gal på den - igen

Flot sort bævretop? (jeg vil også komme med et bidrag - måske ikke til øget viden men -

I går da jeg var ude i skoven )
Foto: Tom Smidth
Kommentér

Side 2 af 3 - Gå til side 1 2 3

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator