Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
#10 Kommentar postet d. 17-06-12 kl. 07:34. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Hej Bent

Pyh, det er ikke nemt at se på billede, synes jeg..

Der er da godt nok en mørk plet/tegning i panden på den, -dette billede er lysnet noget; men som Vilia anfører er pletternes ender "rigtige" for Scaeva selenitica, hvor det i E. Torp "Danmarks Svirrefluer" ser ud som om pletterne er tykkere på Lapposyrphus lapponicus ?

I har langt mere erfaring end jeg, hvor lander vi den her ?

Hvilken Dasysyrphus ? (Hej Bent
Pyh, det er ikke nemt at se på billede, synes jeg.. :-S
Der er da godt nok en mørk plet/t)
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3610)
#11 Svar postet d. 17-06-12 kl. 10:52. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Hej Frede

Du har ret. Det er ikke altid nemt med billeder.

For med sikkerhed at afgøre, om det er en Lapposyrphus eller en Scaeva, skal man kunne se, om fluen har tydelig tæt øjenbehåring eller ikke. Er der øjenbehåring, er det Scaeva. Er der ingen øjenbehåring, er det Lapposyrphus.

Ligeledes skal man gerne kunne se behåringen på bagkroppens sidekanter. Er der fra 3. bagkropsled og ud mod bagkropsspidsen både gul og sort behåring, er det Scaeva. Er der udelukkende sort behåring fra 3. bagkropsled, er det Lapposyrphus.

Belysning og betragtningsvinkel kan gøre det vanskelig at se, om en behåring er til stede eller ikke, og hvilken farve den evt. har. På billede 3. ser man f.eks. ikke den mørke stribe på fluens pande, da behåring dækker, når man ser ansigtet lidt fra siden.

De gule pletter på bagkroppen har forskellig form hos han og hun. Det gælder ikke blot Lapposyrphus, men adskillige slægter. Fluen, som Torp viser, er en han. Din flue er en hun. Hos den ser pletterne ud som hos selenitica.

Endelig vil jeg nævne, at hos Scaeva selenitica har brystets overside som regel en tydelig blålig metalglans. Hos Lapposyrphus er den typisk sort, men den kan vist nok engang immellem have lidt blåligt skær. Mine har det ikke.

Har du flere billeder, gerne et, hvor man kan se ansigtets mundkant, så vis dem endelig.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#12 Kommentar postet d. 17-06-12 kl. 13:18. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Det her er det nærmeste, jeg kan kommer mundranden, -som alligevel ikke er synlig her...

Derimod mener jeg at kunne se øjenbehåring, tydeligst på venstre øjenbue, -eller bliver jeg snydt af randbehåring ?

Hvilken Dasysyrphus ? (Det her er det nærmeste, jeg kan kommer mundranden, -som alligevel ikke er synlig her...
Derimod me)
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (922 x 618)
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3610)
#13 Svar postet d. 17-06-12 kl. 14:43. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Hej Frede

Ja, jeg ser nu tydelig øjenbehåring. Derfor S. selenitica, Gulplettet Agersvirreflue.

Så endte det hele lykkeligt, nok så meget takket være Vilía´s årvågenhed og de gode billeder, som du kunne vise, og som betød, at din flue kunne bestemmes med sikkerhed.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#14 Kommentar postet d. 17-06-12 kl. 14:47. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Super! Tak for indsatsen, Bent

Mvh

frede

Besvar | Kommentér

Vilia Dondes
#15 Kommentar postet d. 17-06-12 kl. 17:33. Emne: Hvilken Dasysyrphus ?
Dejligt den alligevel kunne afgøres, og tak for "lektien" Bent

Vilia

Besvar | Kommentér

Side 2 af 2 - Gå til side 1 2

<< | Forrige side | 

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator