Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2048)
#10 Svar postet d. 11-10-12 kl. 07:21. Emne: Hvilken ryle?
Nej Niels, den fugl har jeg set hundreder af i nok alle dragter.

Altid stribet bryst og bræmmer på oversiden.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2048)
#11 Svar postet d. 11-10-12 kl. 07:41. Emne: Hvilken ryle?
Jørgen har ikke helt givet udtryk for sin vurdering af størrelsen, men denne er en lille fugl.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Jørgen Bjerring
#12 Kommentar postet d. 11-10-12 kl. 07:46. Emne: Hvilken ryle?
Nu tager jeg en tur på Kalvebod Fælled og i Kofoeds Enge. Så er jeg spændt på, hvad der er sket her, når jeg er tilbage om ca. 10 timer.

Hilsen Jørgen

Besvar | Kommentér

Lars Hansen

Svaraktivitet:

(108)
#13 Svar postet d. 11-10-12 kl. 08:57. Emne: Hvilken ryle?
Det er en ung Tinksmed og posituren er ganske typisk for en fødesøgende fugl.

Gode kendetegn er den gyldne, fintplettede overside og den tydelige øjenstribe, der går langt bag øjet.

Tinksmeden hører til klirerne, som er elegante, noget langstrakte fugle.

Stribet Ryle hører til rylerne, som er langt mere kompakte i bygning. En Stribet Ryle vil være helt anderledes på ryggen og mere ligne typiske ryler. Øjenstriben ville være meget mere diffus, mens brystbåndet ville være meget skarpt afgrænset mod den hvide bug.

Mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Claus D Jensen

Svaraktivitet:

(212)
#14 Svar postet d. 11-10-12 kl. 09:08. Emne: Hvilken ryle?
Jeg synes slet ikke at Niels'' fugle ligner Jørgens... Er stadig på tinksmede-''holdet''!

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6216)
#15 Svar postet d. 11-10-12 kl. 10:12. Emne: Hvilken ryle?
Tak for tilliden Jørgen

Efter at have sovet på det, må jeg sige at jeg ikke længere støtter Tinksmed!

Som jeg også skrev, ser den meget Temmincksryleagtig ud.

Stribet Ryle er et godt bud fra Niels, men helt overbevist er jeg ikke blevet.

Palle udelukker også Tinksmed, hvad mener han så det er?

Jeg syntes ikke tegningerne på ryggen og vingerne ligner Stribet Ryles (hverken ung eller gammel), og jeg mener også at grænsen mellem det farvede bryst (som også ser for diffust stribet ud til Stribet R.)og den hvide underside, sidder for højt oppe til Stribet.

Kan desværre ikke kommentere yderligere nu, men vender tilbage i eftermiddag, Interessant hvad I finder ud af...

Mvh.

Peter

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6216)
#16 Svar postet d. 11-10-12 kl. 10:28. Emne: Hvilken ryle?
Havde ikke set side 2 !

Lars lyder overbevisende, og får mig nærmest til at vende tilbage til mit udgangspunt, nemlig Tinksmed!

Palle''s vurdering er meget væsentlig, da han har stor erfaring med Stribet Ryle.

Et morsomt billede, hvor jeg svinger mellem en lille Ryle (men er det virkelig en ung Temmincks R. med så kraftig øjenstribe?), og Tinksmed (men er næbbet ikke for kort, og rygtegningen forkert?)....Herligt med sådan en ''hovedbryder''.

Måske kan nogle dygtige vadefuglefolk komme på banen og definitivt afgøre sagen?

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(627)
#17 Svar postet d. 11-10-12 kl. 10:53. Emne: Hvilken ryle?
Jamen, det er da en klar Temmincksryle.

Alene næblængden afgør det,idet den klart har hovedet næsten vinkelret på kameraet. De andre foreslåede har for langt næb,og benene er også perfekte til Timmincks

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(1090)
#18 Svar postet d. 11-10-12 kl. 11:58. Emne: Hvilken ryle?
Efter at have sovet på det hælder jeg nok alligevel mest til Temmincksryle. Palles argument med, at Stribet Ryle altid vil have mere tavlet ryg og striber på halsen samt en endnu skarpere farve-overgang mellem hals og bug er meget overbevisende. Det var netop disse punkter, der generede mig i nat. Da syntes jeg bare, at SR var ''det mindste onde''.

Jeg synes stadigvæk ikke, det ligner en "klar Temmincksryle" Svend Ove. Ryg- og hovedtegninger er ikke spor typiske. Men jeg indrømmer, at TR varierer stærkt, og at en SR ''typisk'' ville have tydeligt tavlet ryg (meget hen ad Brushane).

Tinksmed nægter jeg (indtil videre ) at tro på. Næblængde, ingen aftegninger under næbbet og især de lyse ryle-kanter på tertiærerne. Det er simpelthen ikke nogen klire!

kh niels

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2048)
#19 Svar postet d. 11-10-12 kl. 17:24. Emne: Hvilken ryle?
Det er muligt jeg har stirret mig blind på denne.

Som skrevet vil mene at denne er en lille fugl med korte ben , men helt afvise en tinksmed vil jeg ikke , der er blot ikke meget der passer på denne art.

Stribet ryle, er jeg sikker på det ikke er.

Temminksryle er selvfølgelig den art jeg tænker på , men den har jo normalt aldrig så tydeligt øjenstribe.

Vi skal heller ikke glemme at billedet er fra slut august.

Der er jo stor forskel på de to arter størrelsesmæssigt.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en dag, kan jeg måske ikke kende en hvid stork fra en strandskade.

Så vil jeg håbe nogen beder mig om at lade være med at svare på disse sider.

Lad os få nogle flere indput fra dygtige vadefuglefolk

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 2 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

<< | Forrige side | Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator